Kemisk lunginflammation

Publicerat: 15 december 2008 i Gamla favoriter
Etiketter:, , ,

Kommer ni ihåg när detta publicerades? Ingen gick väl orörd ur den historien.
Här kommer hela historien igen fast samlat

Kemisk lunginflammation
Ons 26 jul 2006 16:04
 


Jag har fått kemisk lunginflammation. Det är det värsta som kan hända när man blåser eld. Vet inte om jag varit så här sjuk förut. Jag har så ont att jag bara vill dö. Hostar man känns det som att lungan ska skaka loss. jag kan inte ligga ner. Jag kan bara andas in 1/3 av ett normalt andetag.

Läkaren lyssnade på lungorna men kunde inte höra något för att jag inte kunde andas in ordentligt. Sen gjorde dom ett blodprov. Jag såg direkt på läkaren när han kom tillbaks att det var illa. 10 tror jag är det normala värdet och jag hade 147. Det tyder på en kraftig vävnadsskada i lungorna. Läkaren sa att jag skulle åka hem och ta penicilinet och ringa och tacka Tiee som tvingade iväg mig till sjukhuset……

Funderar på att sluta blåsa eld för alltid…….

——————————————————————————

Akutmottagningen
Tors 27 jul 2006 18:36 (Uppdaterad Fre 28 jul 2006 00:01)
Inatt blev jag jätte dålig och fick åka till akuten tidigt i morse. Jag har varit där hela dagen. Det visade sig vara värre och vad vi först trott och nu jag har sticksår över hela armarna efter alla blodprov. Vanligtvis tar man blodprover i venerna men nu var dom tvungna att ta i artären. Om artärprover har jag bara 3 saker att säga. Aj aj aj. Fy satan vad ont det gör. Nästa gång amputerar jag hellre något. Jag har fått göra EKG det dom tyckte kurvan var konstig? Va då sa jag är det mitt hjärta ni talar om eller? ”Ja men maskinen kan vara lite knäpp ibland” svarade hon då. Om nu mina lungor är infekterade så sitter hjärtat bredvid så det kan bli infection där men försökte jag. Nej det TROR jag inte svarade hon.   

Visst det är ju bara mitt liv vi pratar om. Varför lägga någon energi på det. Bara för att man betalat skatt hela sitt liv betyder ju inte att man ska få någon kvalitet på läkarvården.

MEn men, de var faktiskt jätte trevliga. De trevligaste jag träffat på ett sjukhus.

NU är jag helt fullpumpad med antibiotica och penicilin. Jag har inte ätit något på 24 timmar. Men man är väl viking.

——————————————— ——————————–

FAaaaannnn NU ringde dom från akuten. Jag måste dit direkt igen imorgon på morgonen. Men det är nog ingen fara. Jag får väl veta att jag har en vecka kvar att leva eller något. Är det konstigt att man blir lite nervös när dom inte ens sa varför jag skulle komma, jag kom ju för fan precis därifrån nu.

Och som att inte det vore nog så missade jag Cityakuten men den går ju i repris igen ikväll =)

Något kul måste man ju få ha….

————————————————————

Vi ska bara göra ett EKG till….
Fre 28 jul 2006 11:45 (Uppdaterad Fre 28 jul 2006 13:54)
Det var ju det jag visste hela tiden. Anledningen till att dom är så hemliga är för att det är något fel med hjärtat och dom inte vill oroa. Men är man allmänbildad fattar man ju ändå och blir bara mer orolig för att det är värre än det faktiskt är.   

Fast det är ganska allvarligt. Alla organ i kroppen ligger i små säckar som skyddar dom. Nu har infektionen i min lunga spridit sig till hjärt säcken och vi vet inte om medicineringen biter än. 

Men vad fan…. Det var ju det jag sa igår ju.

Dom sa att jag inte får vara ute och gå .jag får inte på något sett anstränga mig. Jag måste bara ligga ner och vila hela tiden. samtidigt som jag är fullpumpad av 3 sorters antibiotika.

Det är väl inget annat att göra än att hålla tummarna.

Jag får iallafall vara hemma än så länge.
Idag har jag fått blommor. och kompisar börjar besöka mig. Helt rätt kom med blommorna medans jag lever

————————————————-

Läget har inte förvärrats idag =)
Lör 29 jul 2006 22:34 (Uppdaterad Lör 29 jul 2006 22:36)
Antagligen har infektionen snarare börjat dra sig tillbaks.   

Nu kan jag andas igen. Tänk vad skönt det är att kunna ta ett djupt andetag utan att något tar emot.

Jag har upplevt brännade smärta i bröstet och ont i vänster axel armhåla och arm. Jag vet hur lång tid det känns som det tar till akuten i det läget och jag är bara 31 år. Men nu verkar allt bra.

Jag är helt groggy av medicinerna, det snurrar lite när jag blundar och jag ser massor med färger och mönster när jag blundar när jag ska sova.

Shit vad allt kan förändras snabbt.

En dag kommer jag skratta åt det här =))))

————————————————————

Lite rastlös
Mån 31 jul 2006 01:19
Känner mig frisk nu. Men börjar bli rastlös. Saknar teatern och alla vänner där.   

Saknar eldträffarna vid vätterstranden. HOppas dom inte glömmer bort mig.

På måndag tar jag min sista dos av den ena medicien för hoppningsvis. Jag missade min brors svensexa i helgen. Men dom tog det väldigt lugnt och ska ha den jag hade planerat efter brölloppet i stället.

Jag funderar på att gå upp och elda lite någon minut sådär med mina poi på teartern. PÅ en nattförestälning och på avslutningen. Fast jag ska inte blåsa eld igen. Måste bara kolla så att hjärtsäcken inte är inflammerad fortfarande.

Jag vill ut och gå. Jag vill ner på stan och kolla kläder. Vill ner och prata med polarna på gymmet. Men jag måste sitta hemma. Idag har jag inte varit utanför lägenheter alls. Igår så gick jag och köpte glass, det gick bra. fick inte hjärtklappning denna gången. Gick väldigt sakta.

Somnade i soffan. Telefonen ringde. jag orkade inte svara. då rinde dom på mobilen. men jag var för trött för att svara. Visst då tror dom att jag har svimmat eller något och börjar ringa som idioter. 

Jag känner mig inte hög längre av antibiotican. det är ju synd. Det var det ända roliga jag hade. Mina eldsjäls vänner kommer och eldar på min brors bröllop. Fan vad coolt. då får jag ju se alla igen.

Hoppas någon hälsar på i morgon. Hade några på besök idag. Men jag fick inte göra något för dom. Skulle spela lite för dom på min djembe men det var inte bra sa dom för det anstränger ditt hjärta. My god. Jag är en konstnär jag är ung och full av energi. Jag kan inte sitta still hemma. Jag måste göra något.

När jag blir friska ska jag ta mina poi och gå ut och poia som fan. spela djembe. göra volter och stå på händer. Klättra i träd. GÅ ut med hunden. och festa så klart.

Jag ska ha en mega fest hemma hos mig. Ska bjuda teatern och eldsjäl. Teatergruppen kallas roligt nog för Eksjö eldsjälar och min eldförening heter eldsjäl. Inte konstigt att man trivs. Jag gillar teaterfolk. Teaterfolk gillar mig.

Nu får jag sluta med dessa knarkade bloggar =)

Jag är konstig. För att jag vill vara det, för att man ska vara det.

—————————————–

Jag är konstig…
Tis 29 aug 2006 16:41
Hälsa & Motion, 14 läsare totalt
…ja iallafall är min hjärtrytm det fortfarande enligt EKG’t i morse.

Jag har antagligen fått ett fel på hjärtat för den har samma ”konstiga” kurva sen hjärtsäcken blev inflammerad. Läkaren ska kolla en EKG kurva jag gjorde för ca 4 år sedan. Är den likadan är det inga problem. Men är den inte ”konstig” kan det vara ett problem men behöver inte vara det.

Jag har blivit tillsagt att ta det lugnt det innebär att jag kan börja på gym igen fast i liten skala för att sedan försöka återgå till de normala passen jag brukar köra. Jag har också blivit tillsagd att jag ska kontakta sjukhuset omedelbart om jag får symptomen för hjärtfel.

Jag känner mig helt frisk och då är jag antagligen det sa läkaren. Visst kanske jag inte är det än men jag vet att jag kommer bli det och därför blir jag det.

Undrar om det syns på EKG när man fått hjärtat utrivet och krossat. Vågade inte fråga läkaren det.

Ps vart var alla snygga sköterskor som jobbade på akuten i somras? Nu var ju alla 60+. Det är inte samma sak när en i den åldern tar av en på överkroppen för att kolla hjärtat som när en solbränd 20 årig brunett gör det 😉 DS

kommentarer
  1. […] och det är inte hållbart när man som vi jobbar med kroppen som sitt främsta redskap. Om du vill veta hur det kan vara att ha kemisk lunginflammation så kan du läsa mer om det här.  Här finns en artikel som också belyser […]

Lämna en kommentar