Panerad fisk med filsås (kock Mattias Frisk)

Publicerat: 10 juni 2009 i Mat
Etiketter:, , , , , , , , ,

Jag är inne i en riktigt paneradfisk med filsås period.

Shit vad gott det är. Kommer ihåg när man fick det i skolan. Man åt så mycket att man var tvungen att skolka så att man kunde åka hem och sova middag. =)

Hur gör man då denna gudomliga mat rätt?
Det är busenkelt.
Du behöver det här:

torsk, kolja eller dyl
Ägg
Mjöl
Ströbröd
Potatis
Filmjölk
Majonäs

Bostongurka
Senap
Salt
Citron

Gör så här:

Sätt på ugnen på 225 grader
Skala potatisarna och tillsätt salt i vattnet och koka.
Tag fram fisken lägg eventuellt på lite salt och peppar och rulla den i mjöl. Sen vispar du ett ägg och penslar på fisken, ägget fungerar som ett klister till ströbrödet som du nu ska rulla fisken i. Detta är en sk. dubbelpanering. Gör du mycket kan du hälla strödbröd på en plåt och lägga på fisken. Strö ovanpå och skaka. Använd gärna en stekspade när du vänder på fisken och skaka igen så brukar det bli riktigt fint och jämnt fördelat.

Annars kan man ju köpa färdig panerad fisk om man är lite lat. Jag brukar köpa den som heter något i stil med ”gourmet XL” Den tycker jag är bäst. Den ska vara inne i typ 20 minuter enligt anvisningarna med jag brukar ha inne den i 15 minuter sen vänder jag på dem och har inne dem i 10 minuter till. Då brukar potatisarna vara klara.

Under tiden som du väntar på att potatisarna ska bli klara så gör du filsåsen. Det går bussnabbt och detta är det ungefärliga receptet. Jag höftar alltid för det går nästan inte misslyckas med den. Men akta så ni inte har i förmycket salt eller majonäs.

5 dl Filmjölk.
1 dl Majonäs
1 dl mixad bostongurka
1 tsk salt
2 tsk sötsenap (det kommer inte smaka senap)
1 skvätt pressad citron

Släng ner allt i en bunke och vispa i 30 sek.
Ställ in den i kylen några minuter

Et voilà snabbt och enkelt.

Pressa gärna lite citron på den panerade fisken. Strö på lite dill på potatisen om du gillar det. Då ser den ju lite godare ut också.

Hoppas ni gillar denna filsås. Det är typ samma recept som i skolan. Gör mycket filsås när du ska bjuda på denna rätten för folk verkligen häller i sig den.
Blir så klart ännu godare med färskpotatis =)

Bon appétit

kommentarer
  1. Alex skriver:

    Haha nice! Älskar fisk! Föredrar dock att panera den själv istället för att köpa ”färdigmat”. Har försökt introducera fisk med potatis och kall sås här, men av någon anledning avskyr mina barn potatis (typ det enda de inte äter) och av någon obegriplig anledning äter de aldrig sås i det här landet. Du kan ju förstå att jag kommer frossa när jag kommer hem! Förväntar mig att bli bjuden på middag hem till dig.😉

  2. Frillo skriver:

    Klart du ska äta middag hos mig när du kommer hem. =)

  3. petra1989 skriver:

    man kan höfta med allt förutom bakpulver och salt/vitpeppar😉

  4. Vanja skriver:

    Åh så gott! Ja den panerade fisken i skolan var ju oslagbar:)! Det här måste ju provas!

Kommentera

