My name is Khan

Publicerat: 01 januari 2011 i Allmänt, Frillosofier
Etiketter:, , ,

Hej på er små lingontroll och gott nytt år

Jag har varit i stort sett nykter hela kvällen. Har suttit och sett på en film hela tiden med ett litet kort avbrott vid tolvslaget för att titta på raketer. My name is Khan hette filmen och det vore ett lagbrott att inte nämna filmen i min blogg.

Herregud alltså. Jag vet inte när jag blev så berörd av en film senast. Hotel Rwanda kanske, eller ja, det var nog den filmen som berörde mig lika djupt senast fast på ett annat sätt. Lite som en mix av Slumdog millionaire och Hotel Rwanda typ. Jag fick rysningar flera gånger i filmen och tårarna var inte långt borta, ändå är jag ingen crybaby, men de som inte berörs av denna filmen måste leva ett tråkigt liv.

Jag gillar inte att beskriva filmer eftersom de finns att läsa om på internet mm, och min tolkning  på filmerna är sällan likadan som alla andras. Just därför jag älskar My name is Khan. Den handlar om en syn ur ett annat perspektiv och killen det handlar om tänker inte som alla andra. Han blir missuppfattad ofta. Folk tror han är knäpp, och det är han på sitt sätt men han är ett geni. Han försöker alltid göra det rätta och han har en livsfilosofi han mamma lärt honom. Den handlar om att man inte ska dömma andra och dela in dem i fack. För det finns bara två typer av människor. De goda som gör bra saker och de onda som gör dåliga saker. De är väldigt lika men man kan skilja dem åt på deras handlingar.

Det som gör mig så glad i filmen är att den visar att det finns människor som stannar upp i sina liv och ser det fina i andra. Saker som ingen annan ser. De som älskar de svaga och annorlunda. Budskapet med filmen är så tydlig, döm inte andra, lär känna dem i stället för att han förutfattade meningar.

Jag har gjort väldigt många saker år 2010 som egentligen inte spelar någon roll, lagt tid på saker som egentligen gått att lägga på något mycket bättre. Jag ska inte säga att 2010 var det värsta tänkbara året, det misstaget gjorde jag för ett år sedan, så jag vågar inte göra det igen. Men jag kan säga att jag hoppas att jag aldrig mer behöver uppleva ett år som 2010 igen. Det önskar jag inte mina värsta ovänner. Det jag däremot vet är att jag lagt  2 timmar och 45 minuter av mitt liv på My name is Khan. 2 timmar och 45 minuter som jag la vid nyårskiftet på att se på film. Jag ångrar inte en sekund av den filmen. Se den. Varje sekund av era liv som ni ödslar på att inte se den filmen är bortkastad.

Vill du se en film som berör? Se My name is Khan!

kommentarer
  1. malin(mallda) skriver:

    jag lipade nästan hela filmen tror jag, sen har jag nog fan
    sagt till alla som orkar lyssna att titta på den mycket mycket bra
    film😉

  2. My name is E. skriver:

    Jag sökte på internet för att finna information om filmen
    jag just såg- My name is Khan. Jag hittade denna webbsida och det
    du skrev var de ord som filmen symbolerade. Aldrig har jag känt så
    starkt inför en film som denna. Den berörde mig från det innersta.
    Jag grät, jag skrattade och jag tänkte om under många tillfällen i
    filmen. Jag vill bli en bättre person tack vare filmen. Jag hoppas
    alla inspireras på samma sätt som jag har blivit och att alla
    slutar döma efter utseende, religion och nationalitet och istället
    lär känna personen som gömmer sig under ytterfasaden.
    Peace

  3. Papu skriver:

    Jag kan inte med än hålla med din kommentar
    ”Jag ångrar inte en sekund av den filmen. Se den. Varje sekund av era liv som ni ödslar på att inte se den filmen är bortkastad.”

    Grymt bra film,ett måste!

  4. anonym skriver:

    om du tyckte om my name is KHAN så rekomenderar jag ”khabi alvida na kehna” också, den e grym ! fast det är mer olycklig kärlek typ🙂

Kommentera

