Sleepless

Publicerat: 09 december 2010 i Allmänt, Frillosofier
Etiketter:, , ,

Sitter och försöker blogga lite, inatt är det iphoneinlägget jag jobbar på. Har skrivit nästan allt nu, det är bara lite mer i applistan som ska fixas, antagligen lägger jag upp det inlägget i kväll. Har 3 stycken nästan helt färdiga blogginlägg. Men har inte orkat fixa dem. Annat var det när jag bodde i Stockholm och knappt kunde gå. Då var ju bloggandet en av de få saker man kunde göra. Det samma gäller inatt. Kan inte sova så jag bestämde mig för att blogga lite.

Jag blir irriterad när jag inte kan sova. När jag är irriterad så skriver jag. Inatt är jag irriterad på Länssjukhuset Ryhov. Varför ska alla tester göras så tidigt på morgonen? Jag gillar att sova. Särskilt när man är sjuk. Men när man väl lyckats somna, ja då måste man upp igen för att någon läkare ska göra någon check up som de lika gärna skulle kunnat göra på eftermiddagen. Det gäller att låtsa vara glad när man pratar med dem, det är ju nästan som mitt andra hem, känns som att jag är där oftare än hemma. Så kände jag på Karolinska i Stockholm också. Där lärde jag mig att hitta överallt utan att titta på infotavlorna. Fast jag var ju tvungen eftersom jag var halvblind när jag kom dit.

Annat är det med Ryhovs katakomber. Där hittar man ju aldrig. Det spelar inte någon roll vilken våning man är på eller vilken del av byggnaden man är i, man hamnar alltid på akutavdelningen. Så får man fråga om vägen, samma visa varje gång. Nej riktigt så illa är det inte, men faktum är att det var lättare att lära sig hitta på Karolinska som är 100 ggr större än vad det är att lära sig hitta på lilla Ryhov.

Klockan är nu 03:00 och man ska sova vid denna tiden, men inte jag inte, nej för jag måste vara kopplad till en maskin som mäter puls och blodtryck mm. Oväsnas gör den också. Låter som en gammal länspump typ. Hur fan ska man kunna sova med den? Jag hatar att ta blodtryck. Det är obehagligt. Ni vet när de sätter en sak på armen och pumpar upp stenhård tills man inte får något blod i armen och fingrarna börjar domna bort. Sen släpper de på trycket sakta och man känner pulsen i armen när blodet desperat försöker pumpa fram i armen, hur obehagligt som helst. Men det ju över på 30 sekunder så man bryr sig inte så mycket. Fast ni kan ju tänka er hur jag har det när den jävla maskinen ska kolla mitt blodtryck var 15:e minut hela dygnet. Och om man råkar röra sig då så reagerar apparaten direkt och gör om allt igen och pumpar in ännu mer luft. Hur tror de man ska kunna sova då? Jo tillslut somnar man ju så klart. Lagom tills det är dags att bege sig till Medicinklinikens njuravdelning  på Lingonstigen, rum 4. Man ser väl ut som en Zombie vid den tiden. Duscha går ju inte heller när man är kopplad till denna maskinen.

Sen lite senare på dagen är det dags att bege sig till en annan byggnad på Ryhov. Det är alltid lika skoj. Nya lokaler och nya ansikten. Då blir det en helkroppsröntgen. Det är skelettet man ska granska denna gången. Det är sådär kul, visst vill man verkligen klä av sig framför någon när man varken sovit eller duschat? Sen ska man ligga blixtstill på en brits och åka in i ett rör. Boring.

De borde ju tänkt till lite när de designade den röntgenapparaten. Den är säkert svindyr som den är så det hade ju inte varit en stor extrakostnad att de kopplade britsen på en stor berg o dal bana typ Balder på Liseberg. Det hade ju varit lite roligare. Tänk er att spännas fast på en brits halvnaken och att sedan med raketfart flyga rakt ut i vinterkylan och och åka runt typ som i Balder i 60 sek och någonstans på vägen så hade de tagit röntgenbilderna. Efteråt så klär man på sig och väntar några minuter och så printas bilderna ut precis som på Liseberg. Det hade varit något. Så hade saker och ting gått till om jag fått bestämma.

Men men, sen ska jag i alla fall hem och duscha, beställa världens fetaste pizza och sova.

Och försöka bli klar med iPhoneinlägget också förstås😉

Nu kan jag nog sova när jag fått gnälla lite. Man måste få gnälla lite ibland. Jag mår faktiskt bättre nu när jag får cellgifter än vad jag gjorde förut pga att jag fått trappa ner på alla andra mediciner, medicinerna som gav mig värre bieffekter än vad cellgifterna verkar göra. behöver bara äta dem i 1,5 vecka till sen blir det bara cellgifter och folsyra. Alla tester har varit bra hittills. Det känns bra. Det känns som att allt går åt rätt håll.  =))

Nu är det dags att öppna dagens luckor i chokladkalendrarna

Keep healthy and smiling =))

Kommentera

