Sköt dig själv och skit i andra?

Publicerat: 25 november 2009 i Allmänt
Etiketter:, , , , , , , ,

Ett till inlägg om svininfluensan och dess vaccin.
Många är trötta på svininfluensan och hysterin runt omkring den. Folk blev ju hysteriska som vanligt. Och alla negodiler började se sig som lite coolare och smartare än alla andra. Först tänkte de att det bara var samma gamla tjat och drar idiotiskt nog paralleller med fågelinfluensan och all hysteri runt den. De tänker, jag tänker minsann inte låta mig luras, de erkänner givetvis inte att de lät sig luras av fågelinfluensahysterin. De vill bara verka ohysteriska och coola. Men det är nog fler som dött av att använda tandtråd än av fågelinfluensan, så att använda den som exempel på att man inte ska vaccinera sig utan att idiotförklara sig själv blir nog en utmaning.

Okunskap gör att folk tänker att svininfluensan är typ samma hysteri.

Efter ett tag blev det hysteri om att vaccinet skulle vara farligt (folk verkar att gilla att bli hysteriska). Jag vågade vaccinerar mig. Jag är en mega tuff kille som brukar spela ryskroulette mm och genom att vaccinera mig fick jag en mega adrenalinkick när man kände att man lekte med döden. NOT! Jag lovar att ett tequila race med mig är betydligt skadligare för kroppen än att vaccinera sig. Ändå vågar folk vara med på tequila race, röka och dricka coca cola light mm. Fast svininfluensa vaccinet är ju livsfarligt enligt dessa.

Nu kommer den nya hysterin. ”Vaccinet är slut” hysterin. Alla som inte hade tänkt vaccinera sig inser att ”shit allt vaccin är slut, alltså är det många som vaccinerat sig och inte jag, shit shit shit, jag kommer dö, jag måste få tag på vaccin.” Jag gillar konspirationsteorier, mest för att det är kul att läsa om, men jag tror sällan på dem. Men tänk er att landstingen beställt in vaccin till hela svenska folket. Sedan sprider alla negodiler sin propaganda på Facebook om att man inte ska vaccinera sig. Det blir 100 000 tals vaccin över och bortkastade pengar. Folk blir sjuka och det kostar sjukvården massor. Men om de ljuger om att vaccinet inte räcker och försenar allt i en vecka. Då kommer folk be om att bli vaccinerade som aldrig förr. Du kommer nog kunna köpa svininfluensavaccinet under disk på ett flertal ställen i stan till riktiga överpriser. De som varit så coola och struntat i att vaccinera sig och skrivit om hur trötta de är på allt tjat om vaccinet kommer då sitta och skryta typ ”Vaccinet var ju slut när jag skulle vaccinera mig, men jag har ju lite kontakter och känner killen som har pressbyrån här nere. Hans syrras granne gjorde lumpen med en son till en läkare så jag fick köpa mitt vaccin för 2 000:- så jag blev ju inte hysterisk som alla andra” De viktiga är att dessa personer får sticka ut ur mängden så blir de nöjda.

Facebookstatusar är ett bra sätt för mentalt underutvecklade individer att kunna sprida sin dynga till andra i deras bekantskapskrets. De skriver att de inte ska vaccinera sig och att deras vänner inte borde vaccinera sig. Hur tänker man då? Om jag inte vill vaccinera mig för att jag är rädd för sprutor eller dess innehåll eller för att jag känner att jag är mycket tuffare och coolare om jag inte gör det, eller för att jag känner att jag inte är så lätt lurad som går på hystering mm. Varför vara så idiotiskt dum och skriva det på FB? Ska du inte vaccinera dig så försök få dem runt dig göra det istället. Då blir risken att du blir smittad mindre. Och chansen för att du kan dunka dig själv i ryggen nästa sommar och skryta med att du inte blivit smittad är större. Ingen kommer ändå komma ihåg dem om det visade sig att vaccinet var en bluff el dyl. Däremot kommer alla som blivit sjuka pga att de lyssnat på dessa Antisvininfluensavaccins profter komma ihåg dem.

Jag har en sjukdom som gjort att jag varit nära döden två gången, senast förra sommaren. Och det var jag utan att ha svininfluensan. Vad tror ni händer om jag blir så sjuk igen och jag blir smittad av svininfluensa? Hur kan jag skydda mig? Jag kan vaccinera mig, 2 st sprutor får jag pga att jag är i riskgruppen, Det ger ett 90% skydd. Om ALLA runt omkring mig vaccinerar sig är risken liten att jag blir sjuk. Men så långt är det ingen som tänker. ”Sluta tjata, jag är frisk och kry och bryr mig inte om jag blir sjuk.”

Jag önskar att jag kunde säga det samma. Men jag är inte frisk och kry, men jag håller på att bli. Jag har Sarkoidos. Jag dör kanske inte om jag får svininfluensa men inflammationen i mina lungor tog 2 år att få bort. Att vara sjuk i två år är ingen lek. Det är jobbigt på alla tänkbara sätt. Får jag svininfluensa nu så kan min sjukdom komma tillbaks eftersom den inte är helt 100% borta än men nästan. (jag har ett test kvar att klara). Kommer den tillbaks så kanske jag inte dör men jag kommer nog bli sjuk i två år till. Det vill jag inte bli och det finns många med mig i samhället som har det likadant som jag. Genom att vaccinera dig så gör du mig och andra i samhället en stor tjänst.

Om du inte vill vaccinera dig så visst accepterar jag det, men måste du få andra att inte vaccinera sig?

Om svininfluensan plötsligt slår till och smittar många och jag (eller någon annan) dör. Eller om min sjukdom kommer tillbaks och jag blir sjuk i 2 år till. Hur coolt är det då att skylta med på FB att man inte vaccinerat sig? Vilka är ni i samhället? Vilka regler lever ni efter? Sköt dig själv och skit i andra?

 

Jag bara undrar…

kommentarer
  1. Malleballe skriver:

    Tack Frillo för att du skriver som jag känner men inte kan formulera🙂
    Du behövs!! Kram

  2. neurotica73 skriver:

    Nej,jag vill inte påverka andra åt något håll,men jag blir lätt irriterad när tex Aftonbluddrets Mary Mårtensson säger till sina läsare att de ”ska vaccinera sig”.Vilken läkarhögskola har hon gått på?
    Jag tänker inte låta kvällspressen tala om för mig vad jag ska,de saknar trovärdighet för mig.Jag tror att det är just detta som får många att inte vilja,inte någon slags tuffhet.Ingen vill bli hjärntvättad.Det behövs kritik av båda läger och det saknas i pressen där vaccinet baaara är bra.
    Vi hann inte vaccinera oss(och hade nog inte gjort det ändå eftersom jag har ett barn som blev svårt sjukt av MPR-vaccin är jag misstänksam mot att bara ta vaccin),sjukdomen slog till innan ens skolbarnen här fått något skydd.Jag tycker bara det är en falsk marknadsföring som omgivit det här vaccinet.Det kom för sent för ganska många och hysterin som kvällspressen slagit upp har varit väldigt skadlig.
    Det är en stor brist på saklig information som stör mig.

  3. BloggerGirl skriver:

    ooooooo, vilket fint snö du har på bloggen.
    Snälla lära mig, hur du har gjort det.
    Taaaaack !

  4. Frillo skriver:

    Bloggergirl: snön är en funktion som finns i wordpress. funkar bara i dec och januari tror jag. kommer inte ihåg hur jag fixade det förre året

Kommentera

