Svininfluensa hysterin

Publicerat: 12 november 2009 i Allmänt, Frillosofier
Etiketter:, , , , , , , , , , ,

Sitter och läser andras kommentarer om svininfluensa på Facebook

Fy fan vad trött man blir ibland.
Som vanligt började ju medierna skriva om det som att jordens undergång var nära. Sen började folk som vanligt prata om att denna influensan har ju inte dödat alls många jämfört med alla andra och att allt bara var bullshit. Hur tänker man då? Man kan ju knappast jämföra de andra influensornas siffror med en influensa som precis börjat. Det säger en hel del om dessa människor. Men skit samma. Samma tjat som vanligt.

Sen började alla prata om att folk dör hit och dit, riskgrupper mm. Men visst, de flesta tillhörde ju inte riskgrupperna och tyckte sig inte behöva vaccinera sig. Sen blev folk sjuka som inte var i riskgrupper, tidningarna blir ju jätte glada. De säljer väl lösnummer som aldrig förr. Helt plötsligt förändras diskussionen. Nu handlar diskussionera om, om man ska vaccinera sig eller ej pga risken att man kan dö av influensan. Då säger alltid alla besserwissers att nej nej det är ingen fara, risken att dö är så liten att det är löjligt typ. Visst det är sant, men är inte anledningen till att man vaccinerar sig att man inte vill bli sjuk? Det verkar alla glömt.

De flesta dör ju trots allt inte och är inte ens nära. Varför ens diskutera det? Frågan är om ni vill bli sjuka eller ej. Det finns många anledningar till att vaccinera sig, men risken att dö är knappt värd att nämna. Men visst finns det alltid en risk. Det gör det ju med allt här i livet.

Nu börjar medierna skriva om att vaccinet i sig är farligt. Folk har hamnat i koma, börjat gå baklänges, blivit förlamade mm. Listan på bieffekter som kan komma kan göras lång. Men det är bieffekter som de flesta inte får. Det är samma sak om du tvingar alla som vaccinerat sig att äta en påse nötter. Det finns folk som är allergiska och några kommer dö. Är jordnötter farligt bara för att det finns folk som dör om de äter dem? Jag tror att om alla i Sverige skulle tvångsvaccineras och bli tvingade att äta en näve nötter så kommer fler bli sjuka och dö av nötterna än av vaccinet.

Det finns väldigt många som är experter om svininfluensa på Facebook har jag märkt. De predikar på sina statusar om att vaccinet är onödigt, farligt mm. De rekommenderar sina vänner att inte vaccinera sig av olika anledningar. Det är ganska intressant tycker jag. Dessa personer brukar veta allt bäst. De vet vilket band som är bäst/sämst, det vet vilken film som är bäst/sämst, de vet vilka de bästa restaurangerna är med vettigast folk mm. De vet allt, och de predikar ut allt. De människorna gillar att sticka ut, de gillar att vara annorlunda och gör allt för att vara det, och gör allt för att alla ska märka att de är det. Sådana människor är töntar enligt mig.

Dessa människor har minsann genomskådat Aftonbladet för länge sedan och går inte på något längre. Vargen kommer säger de. De vet att de inte kommer dö och om de trots allt skulle bli sjuka så är det inga problem för dem. De kan ta det. De tycker man nästan är dum som vaccinerar sig. Frågan är om de kan ett enda argument till att ta vaccinet? Det verkar inte så, för de pratar bara om varför man inte ska ta sprutan. De vet minsann mer än medierna och alla lättlurade svenskar. De vet mer än alla läkarna och sjuksköteskor, de vet mer än alla forskare och experter. De vet så mycket att de kan rekommendera andra att inte ta sprutan helt enkelt.

Det är ganska facinerande med tanke på att det som skiljer dessa från oss andra är inte  examen på universitet och skyhöga studieskulder. Det som skiljer är att de har fler timmar framför datorn när de spelar WOW på ett år än vad en Flygkapten på SAS har flygtimmar på ett år. Men visst, de spelar ju inte bara tv spel, de går ju på konserter med ”okända” band och klär ut sig till riddare på tornéspel ibland. Fast man kanske blir allvetande av internet mjöd och Jolt-cola.

Ja, jag gillar att dra alla över en kam =)

Nu har medierna lyckats skrämma upp svenska befolkningen att man dör av svininfluensan, och sedan har de lyckats skrämma upp dem med att man dör om man tar vaccinet. Alla vet att medierna är dumma i huvudet. Men är inte de utan medicinsk utbildning och kunskap som rekommenderar andra att skippa vaccinet lika dumma? Är vi inte rörande överens om att dessa personer är i alla fall minst lika jobbiga att lyssna på som medierna?

Men visst kan vaccinet vara skadligt. Men jag tror inte det. Men jag kan ju inte lova något. Jag vet inte hur många ml sprutan är på men jag skulle nog våga dricka samma mängd bensin. Det är så många i sjukvården som tar sprutan och man får ju hoppas att de vet vad de gör. Om de vågar ta den så vågar jag göra det.

Runt midsommar och påsk är många rattonyktra och många kör ihjäl sig, men det hindrar inte folk från att ge sig ut och köra bil. Folk röker, dricker alkohol och redbull mm fast läkarna säger att de kan bevisa att det är farligt. men det skiter alla i. Så jävla farligt är det ju inte tänker de. Men när läkarna säger att vi borde vaccinera oss och att sprutan inte är farlig så vågar vi inte ta den. Är inte det jävligt konstigt? Man vågar röka fast läkarna säger att det är farligt men man vågar inte ta influensa vaccinet trots att läkarna säger att det är ofarligt.

Det är som att vissa är inne i en slags vuxen trotsålder. Undrar varför det är så. Kanske var det dessa personer som inte vågade smygröka när de var 13. Det var kanske de som aldrig vågade skolka. De har aldrig kört trimmat. Det var kanske de som hade stränga föräldrar som de aldrig vågade säga emot. Det var de som inte vågade sno en flaska starkvinsglögg när de var 14 och blanda med julmust och dricka sig så full att man ligger i fosterställning och spyr helt svart hela Luciavakan.

De här personerna vågade kanske aldrig vara rebelliska och tonårstrotsiga, utan har hela deras uppväxt gjort precis som de blivit tillsagda. Så nu när de blivit ”vuxna” och får fatta egna beslut så gör de allt tvärt om. Typ ”Jag skiter i vad läkarna säger, ingen kan tvinga mig att ta sprutan” det var ungefär så jag lät när jag var fjorton och fick läxor. Men man växte ju ifrån det tankesättet.

Så vem ska man lyssna på. Vissa lyssnar på läkarna, medierna, lärarna, cheferna, föräldrarna, barnen, kompisarna, kändisarna, favorit krönikörerna, eller bloggarna. Alla har någon de lyssnar på. Jag valde att lyssna på min läkare. Hon är trots allt utbildad och har förhoppningsvis valt sitt yrke för att hon vill allas bästa ur hälsosynpunkt.

Jag vaccinerade mig pga att jag ligger i riskgruppen, vistas ofta i sjukhus miljö och sist men inte minst för att jag ska utomlands i vinter. Man vill inte få influensa dagen innan man åker typ. Jag är ingen anhängare till Murphys lag men jag vill heller inte utmana ödet. Men den största anledningen till att jag vaccinerar mig är för att jag inte vill bli sjuk. Tro mig, jag har varit sjuk tillräckligt de senaste två åren.

Men en väldigt stor anledning till att man ska vaccinera sig är för att minska spridningen och därmed minska risken att barn (egna eller andras) som inte får vaccinera sig blir sjuka. Man minskar risken att de som är i riskgrupperna och kan dö inte blir sjuka. För trots att de vaccinerat sig så är det ju bara ett 90% skydd. Helt plötsligt är ju inte vaccinationen något själviskt. Helt plötsligt är det för andra man vaccinerar sig. Man hjälper de redan svårt sjuka och svaga i samhället att få en tryggare tillvaro.

Jag rekommenderar alla mina läsare att vaccinera sig. Jag är en osjälvisk människa och hoppas att ni är det också. Man lägger 2 minuter av sitt liv och får ont i armen i 2 dagar men man har dragit sitt strå till stacken för att andras skull. Man ska tänka på andra männskor ibland och inte bara på sig själv. Vill ni hjälpa barn och sjuka i samhället eller vill ni vara coola och trotsiga?

Jag bara undrar…

kommentarer
  1. Satu skriver:

    Dina sista rader har övertygat mig, jag drar mitt strå till stacken och vaccinerar mig (fast lite scary är det) !!!

  2. Frillo skriver:

    Satu: Jag är stolt över dig =)

  3. Meg skriver:

    Jättebra blogginlägg. Hemskt att facebook har fått sådan inverkan på alla ungdomar. I en gymnasieskola i min närhet, var det bara fyra av alla eleverna i en klass som kom till vaccinationstillfället, som skolan ordnat. Alla har ju läst – och påverkats – av facebook.
    Jag delar helt din solidaritetstanke – skulle jag inte tillhört riskgrupp skulle jag ha vaccinerat mig ändå. Har fått sprutan, många andra står oroligt i kö, men ungdj…. på gymnasiet vägrar ta emot, när vaccinet packats upp och erbjuds dem. På så sätt går också en hel del vaccin till spillo.

  4. Malleballe!!!! skriver:

    Tycker mig ha märkt att det ofta är de mest puckade personerna på Facebook som gapar högt om att man INTE ska vaccinera sig….Varför lyssna på sånt bladder?? Jag har velat fram å tillbaka pga dessa gaphalsar, men kommit fram till att jag bara ska lyssna på mig själv!! Jag ska ta sprutan å jag ska se till att mina barn får den, skulle aldrig förlåta mig om de blev sjuka eller i värsta fall dog…Jag tror de flesta ”gaphalsar” på Facebook är lite spruträdda å att man får ont i armen i 2 dar skrämmer dom..Men vad är det om man jämför med att ligga sjuk kopplad till en respirator??Man får helt enkelt lita på att sjukvården vet bäst i detta fall ….:)

Kommentera

