En sann konstnär

Publicerat: 14 maj 2009 i Frillosofier
Etiketter:, , , , , , , , , ,

Gick Anna Odell för långt?

Såg en debatt med en elev från konstfack på tv ikväll. Såg tyvärr inte allt men vill ändå kommentera det lite.

Konst är inte min grej kan jag börja med. Jag blir ganska fashinerad av de som kan måla men jag kan inte avgöra om något är konst eller inte. Jag har inte sett tjejens utställning så jag kan inte uttrycka mig om i frågan om det var konst eller ej. Det enda jag vet är att man inte kan lita på att det media (den privatägda, reklamfinansierade allmänna domstolen) skriver är sanning.

Minns när jag var i Louvren och tittade på konst. Det var stora salar och långa korridorer fulla med skulpturer och tavlor som var 5 meter höga och 10 meter långa som var så vackra att man blev helt tokig. Helt fantastiskt hur duktiga de som målat dessa tavlor var tänkte man. Man gick omkring och tittade i flera timmar men hann inte ens se hälften av tavlorna. I ett rum stod alla packade som sillar framför en tavla och tog bilder och bara stirrade och beundrade tavlan. Tavlan måste varit den minsta på hela Louvren och var enligt mig den minst beundrasvärda tavlan. På en auktion med 1:- i utgångspris hade jag inte budat på den tavlan om jag inte visste att den var känd. Tavlan hette Mona Lisa och är ett mästerverk enligt konstnärer. Konst är inget för mig som ni förstår.

Idag satt de på tv’n och diskuterade konst. Vad är och vad är inte konst. Var det konst som Anna Odell utförde eller ej? Jag vet inte svaret. Jag bryr mig inte heller. Men om jag måste välja så ställer jag mig på Anna Odell sida.

Fast valet är kanske inte så genomtänkt för jag förstår båda parterna.

Detta har hänt i kortfattad version.

En elev på konstfack spelar psyksjuk och tas till St Görans psykavd.

Inte konst sa en del. Utnyttjande av resurser sa andra. Falskt larm. Skrämda psykpatienter. mm mm mm.

Vad sa Anna Odell? Ingenting. Fast det var nog taktiskt. Media började ju skriva om henne och hon blev känd. Det är väl lite det som är syftet när en konstnär gör något har jag en känsla av. Men hennes budskap gick inte fram. Hennes budskap var att de tar till onödigt mycket våld i psykvården tror jag. Att det finns andra vägar att gå. Att de utövar onödigt mycket makt över patienterna.

Jag tror det var något sådant hon sa och jag tror på henne. Man behöver ju bara titta på andra med makt i samhället. Poliser, vakter mm. Alla har nog tyvärr bevittnat deras övergrepp någon gång. Jag är inget undantag. Jag var bara 16 år när jag blev misshandlad första gången av 2 poliser efter att de satt handbojor på mig. Mitt brott var att jag var full och skulle sättas i fyllecell och att poliserna förlorat en diskussion med mig. Samma sak andra gången när jag blivit häktad på fyllan och förhörsledaren förlorade en diskussion med mig. Där hjärnan tar slut tar nävarna vid heter det ju. Det stämmer på vissa poliser kan jag säga. Man borde inse att man inte sitter på rätt plats i arbetslivet om man som förhörsledare förlorar diskussioner med en packad 17 åring. Man skulle antagligen inte vinna en diskussion med ett par köksstolar ens.

Ingen idé att anmäla när poliser misshandlar. De håller varandra bakom ryggen och rätten tror ju mer på 3 poliser som kryddat motanmälan lite extra än vad de gör på killen med dreads och 1,6 promille. Men faktum var att anledningen till att de slogs var för att med just förlorat en diskussion med ett barn med 1,6 promille, så sorgligt. Det sorgliga är även att  poliserna inte fattar att de förstör sin egen arbetsmiljö. Jag fick snabbt ett polishat och det spreds sig senare till dörrvakter.

Dörrvakter är ett kapitel för sig. Om man tänker så här, av hundra poliser så är det endast ett litet fåtal som är idioter. Men av 100 dörrvakter så är det endast ett fåtal som är vettiga. När det händer något så måste man koncentrera sig på att inte säga något som de mentala kallhygget uppfattar som krängande mot hans svaga personlighet. De har ju alltid fel och tar till våld direkt när de förlorat ett argument. Jag kanske inte har lust att bli förnedrad av en vakt som blivit mobbad hela sitt liv och låter det gå ut över kroggäster. Då blir det bråk.

Vissa personer som har någon form av makt kommer alltid att missbruka detta. Det har alltid varit så och kommer alltid att vara så. Det är vi nog rörande överens om. De som säger emot detta bevisar ju bara att de aldrig stått i en krogkö i hela sitt liv och borde hålla sig utanför denna diskussionen. Kroggästerna borde vara mer vaksamma på vakterna som bråkar och filma dem med sin mobilkamera och sätta dit dem för polisen. För det kan rädda liv. Då slipper vissa kriminella element bli så kränkta så de åker och hämtar automatvapen och skjuter vakten i entré dörren och dödar flera kroggäster som kommer i kulornas väg.

Jag har inget emot vare sig poliser eller vakter idag. Men jag ville bara belysa ett problem i samhället. Övervåld och att personerna som utövar det har en makt position som rätten lyssnar på mer än den utsatta. Och de ljuger och håller varandra bakomryggen och idiotförklarar den andra utan att bry sig om att den personen faktiskt kommer få ett högre straff pga det. Jag har sett det med egna ögon alldeles för många gånger. Mestadels har jag sett det när andra blir utsatta för det i entrén till krogar mm.

Jag vet inget om psykvården, men jag tror på Anna Odell när hon säger att de är för hårda. Det skulle varit konstigt om psykvården hade klarat sig utan dessa maktmissbrukare. Givetvis känner sig de som jobbat på psykvården sig kränkta och tycker att Anna Odell är en idiot. En helt vanligt dag blev ju pga henne en dag där ens dagliga rutiner skulle vara helt fel.

David Eberhard tycker ju givetvis Anna Odell är roten till allt ont. Det måste han ju för han var ju chef på psykakuten. Att idiotförklara Anna Odell är ju lättare än att påvisa brister på sin avdelning. David Eberhard tyckte inte Anna Odell gjorde någon nytta med sin konst. Att det inte visade hur det funkade inom psykiatarin. Visst han har kanske rätt. Men han sa någon i stil med vad de skulle gjort annars. Inte lagt in henne typ. Fan vilket dåligt argument det var. Bara för att man säger att man tycker en sak är fel betyder ju inte att man vill att det motsatta ska hända. Han frågar hur Anna Odell tycker de skulle gjort istället. Hon kanske inte har svaret på det och det vet David Eberhard, Därför använder han den frågan för att försöka påvisa att Anna Odell är helt ute och seglar. Ungefär som att man lämnar in sin bil på service och de frågar hur de ska laga bilen, kan man inte svara på det så är det inget fel på bilen. Är det på det sättet de trycker ner de redan psykiskt sjuka på avdelningen genom att komma med sådana frågor?

Anna Odell tyckte de gjorde rätt i att ta in henne, men man kunde gjort det lite annorlunda. Fattar han inte ens det? David Eberhard ställer upp i en tv sänd debatt och anklagar henne för massa saker utan att ens ha läst polisrapporterna. Undrar om han är lika dåligt påläst när han ska hjälpa patienterna. Polisrapporterna borde ju varit i hans intresse att ta del av innan debatten. Men det är kanske pga sådana saker han bara är fd chef på psykkliniken idag. Han var kanske inte den mest glänsande skeden i lådan på jobbet.

Många sa att det inte var ett bra sätt att få fram sitt budskap på. Jag håller med. Det finns bättre sätt. Men det var ändå ett sätt. Anna Odell försökte iallafall. Alltför många försöker inte ens få fram saker det tycker är viktiga. De bara pratar högt runt fika bordet men inget händer. Det kommer alltid finnas de som säger emot för att försvara sig själva när det blir utsatta för sådan som Anna Odell. Men det finns även de som är emot allt som händer pga att de tycker att vi lever i den bästa av världar alla redan och att inget ska ändras på. De drar upp argument som att resurser går åt. Patienter blir skrämda och att personalen mår dåligt av det inträffade. Allt är bara bullshit. Det är för fan psykakuten i Stockholm vi snackar om. Mår någon så dåligt av det som händer där så byt jobb.

Det är personer som Anna Odell som står för förändringar i samhället. Man belyser problem på sitt sätt och ibland lyckas det ibland inte. Visst går det åt lite resurser, folk tycker det är jobbigt mm. Men om slutet är gott så är allting gott. Anna Odell har blivit mycket kritiserad men även känd, så hon är ju lite vinnare i denna soppan även om inte budskapet gick fram helt. Patienterna blir vinnare om saker och ting blir bättre i psykvården. Det blir de inte så länge diskussionen handlar om om det var konst eller ej. Den frågan är det media som ligger bakom. Media valde att tro på stora St Göran istället för den lilla konstnären. Det är märkligt att media alltid tror på den storyn som ger dem mest pengar i sålda tidningar.

Fortsätter media så här kommer de bli de enda vinnarna och Anna, David, patienterna och övriga vårdare blir förlorare. Vilket är det samma som att samhället blir förlorare. Folk kommer alltid att tro på det deras privatägda reklamfinansierade blaska skriver. Tidningarna skriver det som ger bäst löpsedlar helt enkelt. Ska man utse någon syndabock i detta dramat så utse medierna. De tar fokus i från Anna Odell’s budskap och gör hennes gärning till onödig och dum bara för  att de ska tjäna mer pengar.

Jag gör tummen upp för Anna Odell. Det är sådana som hon som får samhället att förbättras. Fast det kanske kunde göras annorlunda så gjorde hon iallafall något. Det flesta göra trots allt inget. Vi ska vara glada för sådan som henne. Världshistorien är fylld med exempel på hur det går när någon sticker ut hakan och säger emot den stora massan. Jesus och Sokrates är två exempel på detta. Anna Odell vet att samhället är bra, men att det kan bli bättre, hon liksom Voltaire tror inte att vi lever i den bästa av världar.

Alla respekt till dig Anna Odell. Du vågar gå emot strömmen för att få fram din åsikt med syftet att förbättra situationen för utsatta människor.

Du är en sann konstnär.

kommentarer
  1. trezker skriver:

    Det är mycket som kan förbättras i Sverige. Ett problemet är att allmänheten ser Sverige som ett färdigt land. Vi har utvecklats klart, vi bor ju inte i ett U-land.

    Mänskliga rättigheter, miljö och andra etiska frågor är områden som behöver utvecklas. Vi må ha lyckats skapa ett visst mått av demokrati. Men det är en svag konstruktion, en prototyp som kan slås sönder av ganska små krafter. Det här är inte slutmålet. Demokratin behöver utvecklas, inte bara uppmuntras och underhållas. Det behövs nya idéer för att bygga en demokrati som inte är så svag mot utländsk påverkan och terrorism.

    Om jag förstått historien rätt har det funnits barbariska samhällen som troligtvis tog bättre hand om sjuka och gamla individer än vi gör idag. Naturligtvis var dom inte lika bra på att hålla dom vid liv p.g.a tekniska begränsningar. Men dom var bundna vid lag att ta hand om dom. På den tiden var det förmodligen ofta en hedersfråga, man kunde inte lite på en person som ”skulle sälja sin egen mor”. Idag handlar det om mänskliga rättigheter, det finns förvisso regler och lagar, men dom efterlevs inte.

  2. Alex skriver:

    Håller helt med! Sveriges främsta problem är att ”vi” anser att allt redan är så bra som det kan bli. Vi är inte fattiga, vi har inte krigat på 300 år, vi är inte de västa miljöförstörarna i värlen och föresten är vi för små för att kunna göra någon verklig skillnad. Skolan är gratis, demokrati finns och ”ingen” lever fattig på gatorna.

    Sverige ÄR ett bra land, och absolut ett av de bättre enligt min åsikt, men med den inställningen kommer vi sluta utvecklas och hamna fasligt efter. Efter första världskriget insåg Japan att de låg efter och såg snabbt till att komma ifatt, men i Kina var allt redan ”perfekt”. Hur gick det sedan? Drastiskt exempel kanske men Sverige är ett alldeles för bekvämt land. Följden av detta? De unga, de som inser, kommer att flytta. Söka sig till nya platser där möjligheterna finns och vilka kommer bli kvar? De utan ambisioner, de som tycker ”allt är bra som det är” som inte gillar förändring. Hur kommer då Sverige se ut om 50 år?

    Keep on questioning folks!

  3. Frillo skriver:

    Tack för era kommenterar.
    Alex när du kommer hem blir det filosofikväll tycker jag =)

Kommentera

