Varför frågar du honom inte?

Publicerat: 06 april 2009 i Gästblogg

Idag har jag en gästblogg från min vän Tiee som är Clown, konstnär och grundare till gycklar gruppen Sprakel.

 

För ett par år sedan jobbade jag på en butik som heter Zapata, i Gamla stan i Stockholm.
Varje dag brukade jag äta lunch på trappan vid Tyska kyrkan, och om jag hade tid brukade jag gå runt och prata med gatumusikanterna och kontnärerna (som sålde sina etsningar alldeles för billigt, för övrigt). Nästan varje dag var det också en ensam man som satt ner på gatan bland alla människor.
Den här dikten handlar om honom.

Det sitter en man
på en kartong
vid en trapp

Han sitter tyst
Ögonen slutna
Oberörd

På Västerlånggatan
myllrar människor
Tunnelseende

Oseende ögon
letar caféer
Värme, mat

Men, där sitter en man
Han luktar sprit
och otvättat hår

Ungdomens skönhet
Gömd under hans
Neddränkta sorger

En bortglömd lycka
I hans särgade drag
Den som ingen vill se

Folk går förbi
Undviker mannen
Ser bort

Men vem är han?
En mager, tyst
Förtvinad själ?

Han kanske var
Längdskidsproffs
gravör, traktens charmör?

Han kanske rest över hav
och land, skakat 
presidentens hand?

 

Varför frågar du honom inte?

Not: Jag brukade prata med honom varje dag jag såg honom. Jag hade inte så mycket pengar, men jag brukade köpa något han kunde äta eller dricka. Lyssna på hans historier och minnen. Ge honom en kram. Han vägrade ta emot pengar av mej, men jag tror jag gjorde honom glad.
Jag undrar hur han har det nu, och om det är någon som brukar prata med honom ibland.

 

tiee

”Jag tror på solen bakom molnen”
//Tiee

kommentarer
  1. Ia skriver:

    Jag hoppas nån ger mannen lite medmänsklighet…. Alla behöver värme!

Kommentera

