Vem är du?

Publicerat: 11 mars 2009 i Gästblogg
Etiketter:, , , ,

Idag gästbloggar min vän Tiee hos mig.
Tiee är Clown, eldartist, konstnär och grundare till Teatergruppen Sprakel.
Hon är en sann vän och en stor stöd och håller mig vid ytan när jag är sjuk. 

 

”Vilken typ är du?”, ”Hitta Dig Själv!”, ”Stort Personlighetstest!”, ”Var dig själv!”.

Slänger man ett öga runt omkring sej så är samhället fullt av sånna här rubriker.
På affischer, i tidningshyllan på Pressbyrån, mellan TV-programmen.
Det finns ett okänt antal böcker som behandlar ämnet. 
Det finns kurser, horoskop och terapeuter. 

Varför söker människan så intensivt efter en identitet som vi gör?
Vill vi lära känna oss själva? Vill vi att andra ska känna oss? 
Eller kategorisera oss, dela in oss själva i fack?
”Ja, jag är ju född i Oxen, så jag gillar inte att resa så mycket. Jag ska nog inte åka med.” 
Eller:
”Eftersom jag är en 4:a i numerologin och du är en 8:a, så tror jag inte att vi borde dejta, sorry.”
Eller varför inte: 
”Men älskling, jag är ju Skytt! Jag har benägenhet för otrohet! Det står i mitt horoskop!”

Jag tror att människor bygger sig en egen uppfattning av vilka de är, men visst blir vi påverkade.
Vi gömmer oss bakom ideal, yrken, politiska uppfattningar, föreningar, religioner…
Samtidigt tror jag att det är rätt farligt att kategorisera sig själv för mycket. 
Varför?
Jo, för då går man inte vidare. 
Alltså, man stannar kvar i en gammal utsliten självuppfattning och utvecklas inte.
För utvecklas gör vi hela tiden. 
Idéer, tankar, moralen, etik, relationerna och arbetsplatserna.
Allt byts ut, och vi lever kvar i en viss självuppfattning som vi haft sedan många år.
Tills vi en vacker dag vaknar upp och inser att vi har förändrats.
Vart tog den forna moralen vägen? Prestandan? Livssynen?
”Jag hittade mig själv i Afrika”, kanske du har hört någon säga.
Egentligen var det samma gamla du som innan du hittade. 
Någon du hade glömt bort inom dig.

Någon du hade begravt djupt under en hög av personlighetstest, ideal och principer.

 

Lev i nuet och var som du är!

 

tiee
”Jag tror på solen bakom molnen”
//Tiee 

 

Det var allt ifrån Tiee för denna gången. Ska försöka få Eskil att gästblogga på fredag.
Jag har världens bästa vänner 

Keep healthy and smiling…

kommentarer
  1. Ia skriver:

    Eskil….Dum fråga kanske men är det Christoffer Eskilsson då?😀

Kommentera

