Heldag på stan

Publicerat: 03 mars 2009 i Frillosofier
Etiketter:, , , , , , , , ,

Jag hinner visst inte blogga så mycket nuförtiden. Det jag glömde skriva i mitt förra inlägga var att jag varit på förhandsvisning på Bio med min kusin. ”Män som hatar kvinnor” hette filmen och det var bara folk från aftonbladet som fått biljetter till den visningen. Jag rekommenderar er att se den. Den var så bra att jag ska läsa böckerna. Massa riktigt duktiga skådisar är med i filmen.

I helgen har jag haft finbesök. Sandra & Rickard har bott hos mig i 2 nätter. När jag har besök blir det alltid så att jag gör saker jag borde gjort långt tidigare. Jag har bott i Stockholm i 14 månader nu och aldrig varit på NK förräns denna helgen. Självklart har jag gjort en massa reklam för hur jälva bra iphone är till alla jag mött.

Vi börjar med fredagen. Jag sitter och softar och väntar på att mina vänner ska komma. Leker lite med telefonen och kollar kalendern i den och inser att feb bara har 28 dagar. Alltså måste jag föra över pengar till min väns konto innan dagen är slut. Problemet är att pengarna finns på ett Swedbank konto och min vän har SEB, mitt SEB konto innehåller bara 20:- För jag över pengarna med internetbanken kommer det ta en extra bankdag. Lösningen blir då att ta ut pengarna i en uttagsautomat och sätta in dem på SEB kontot med en insättningsautomat och sedan föra över pengarna från mitt SEB konto till min väns konto.

Klockan var efter 15:00 och banken på telefonplan var stängd för dagen. Jag kollade upp närmsta SEB bank med öppna insättnings automater och hittade en bank i Liljeholmen. Perfekt tänkte jag och kollade tbanans avgångstider från telefonplan på min iphone och insåg att jag måste gå direkt. Under tiden knappar jag in adressen till SEB banken vid liljeholmen och inser att den ligger jätte nära tbane stationen. Liljeholmen station ligger bara 2 stationer bort. så det går snabbt att ta sig dit. Glömde internetdosan hemma så jag kunde inte föra över pengarna redan på tunnelbanan på väg hem. Det var synd för det hade varit kul att testa den funktionen på tunnelbanan =)

Jag sitter och chattar mycket på tunnelbanan. Använder mig av ett program som heter Beejive som min vän kokos tipsade om. Jag har ju hållt på och chattat ända sedan ICQ var det coolaste som fanns. Jag skaffade nog internet 2003 och har vänner över hela världen på ICQ, msn och yahoo. På senare tid anväder jag även google talk och Skype. Beejive kör alla dessa program förutom Skype samtidigt. Jag behöver alltså bara logga in på ett program vilket är smidigt när det är flera som vill chatta med mig samtidigt. När man byter chatfönster så skakar man bara telefonen en gång och vips så är den andra personens chatfönster framme istället. Är helnöjd med programmet och rekommenderar alla med iPhone att testa det.

Skype finns som sagt inte men tror skype måste ha WLAN för att funka. Jag har gått runt i mitt kvarter och sniffat WLAN och det finns massa olåsta WLAN här. Precis utanför porten har jag 2mbit/sek och runt hörnet har jag 8mbit/sek fast det finns inget olåst som man kommer åt inifrån lägenheten. Typiskt min otur. Jag har mobilt bredband nu och har inga planer på att skaffa router än så Skype i min iPhone får vänta ett tag till.

Iphone har massa små finesser som verkar löjliga med de är supersmidiga. Skulle ta 100 år att berätta alla småfinesser. Men de flesta handlar om chat och internettande. Iallafall de jag har stött på för det är det jag använder min iphone till mest. När man uppdaterar Facebook sidan mm så skakar man bara luren. Rättstavningen har jag sett att många gnällt på men det måste varit innan uppdateringen av programvaran för jag tycker det är i världsklass. Det går blixtfort att skriva med luren för man använder båda tummarna istället för en som man gör på vanliga mobiler. Men jag tycker mobilen är väldigt hal att hålla i när man skriver.

Mina vänner kom hem till mig till slut och vi åt mat och drack vin. Det blev ganska sent och vi filosoferade hela natten om allt mellan himmel och jord. Richard hade skaffat en Nokia n95 så tekniktorskar som vi är har det blivit mycket telefonsnack och WLAN för oss i helgen.

På lördagen startade jag dagen men 1/2 burn och i redbull. Piggnade till ganska bra och en timma efter intagandet av min dagliga medicindos så är man ju piggast i stan. Vi startade dagen med att sväng till NK som sagt. På bilden nedan står hela ligan utanför ingången till NK

img_00572

NK var bra. Hade förväntat mig att det skulle vara töntigt, men det funkade. Det var ju inte direkt som att gå och shoppa på Gallerie Lafayette i Paris men helt klart godkänt. Men eftersom jag och de andra i sällskapet är inbitna Jack & Jones säljare/chefer så kunde vi ju inte handla där inte eftersom bestseller inte har några butiker där.

img_0058

Det var ganska många butiker att kolla igenom och det är nog lätt att spendera en heldag där när det är lön. Eller nej förresten. Med tanke på prislapparna på NK så räcker nog inte lönen en heldag där. Så mitt tips om ni ska spendera en heldag på NK är att spara och snåla i några månader först. Fast det finns ju genvägar till allt. Jag undrar inbland hur mitt liv skulle sett ut om jag itne valt den buddistiska vägen och om jag inte var så starkt troende på karma. Jag skulle kunna skriva en hel bok om hur man bluffar till sig saker och lurar av banker pengar med hjälp av kreditkort.  Jag har faktiskt pratat med mina teorier om hur man gör för att lura banker med en bank anställd och sagt att min teori är att banken ger mig pengarna och sen försöker tysta ner det som hänt. Den bankanställda svarade. ”Ja, men varför skulle någon göra så”, ”för att man kan” svarade jag då. Kan kan plocka ut 50 000 i cash utan att åka dit så gör man. Men jag vågar inte skriva hur man gör här. Men det är 100% säkert att man lyckas.

En sak jag tänkte på när tjejerna tittade på en jacka som kostade 6000 var att den var jätte fin, väldigt liten och väldigt lätt att göra. Det förde genast mina tankar till thailand och hur billigt de sydde upp kläder där. I thailand kan du  lämna ett plagg där så gör de ett likadant och maximal kvalitet. Man betalar nästan bara för tyget känns det som. Det jag tänkte ut medans tjejerna provade kläder var detta

Man har 2 alternativ.

Alt 1 Köp valfri designer jacka för 10 o00. Gå ut och festa och inbilla dig själv att andra ser att du har en exklusiv jacka på dig.

Alt 2 Köp valfri designer jacka för 10 000. Spara kvittot och påsen och slå in jackan plast och packa ner den i din resväska. Spring ner och boka en sista minuten resa till thailand all inklusive för 7000:- i två veckor. När du kommer fram tar du jackan till en skräddare som syr en exakt likadan jacka med samma kvalitet fast som är skräddarsydd för endast 1000:- Sola och bada i två veckor och åka sedan hem. Ta med originalet tillbaks till butiken och säg att du vill lämna tillbaks den för att den inte riktigt var din typ. Du får nu pengarna tillbaka. Sätt in 2000:- på ditt fadderbarnskonto

I alt 1 får man en dyr fin jacka som man knappt vågar använda.

I alt 2 får du en kopia på jackan som vältränade ögon t o m har svårt att se att det är en kopia. Den är dessutom skräddarsydd. Du får 2 veckors semester, fin solbräna och ditt fadderbarns familj har mat i ytterligare 6 månader. Allt till samma pris.

Och till alla er stekar wannabies som säger att det är mer rätt med ett original säger jag; FEL FEL FEL. När jag började min bana på Jack & Jones så pluggade jag in allt om det klassiska herrmodet. Då  lärde jag mig att man är mer rätt ute med en billig skräddarsyddkostym än man är med en armanikostym som inte är skräddarstydd. Och tro mig när jag som jobbat i butik säger att man ser direkt på ett plagg som inte sitter 100% perfekt om man har koll. Men en kopia kan vara omöjlig att genomskåda.

Efter NK shoppingen så gick vi en shoppingrunda på Östermalm. Båda på NK och östermalm spelades mycket bra musik. Det är ju ofta man undrar vad låten heter som de spelar. Har man iphone så trycker man bara in en knapp, väntar 10 sek sen står låtnamnet, artistens namn, albumets namn och bild visas. 5 ggr hade jag användning för den funktionen. Till slut blev vi hungriga och skulle skulle äta vid PUB huset. V ihade gått lite vilse så nu åkte iPhonen fram och guidade oss rätt direkt. Maten var god men de hade helt värdelös hastighet på sitt WLAN där😉 Kommer inte ihåg namnet på restaurangen.

Vi hälsade även på våran gamla kollega Daniel som jobbade på Jack & Jones i Jönköping. Nu jobbar han i PUB huset. Det var lönelördag så  han var så upptagen med kunder att han såg oss inte fast alla 4 stod 2 meter i från honom i flera minuter. Fick ta tag i honom innan han såg oss. Han hade dragit ut en tand i veckan så han gick på medicin och kunde inte festa med oss senare på kvällen.

Lördagskvällen är nog lite intressantare att läsa om och den ska jag blogga om i morgon. I morgon ska jag även försöka hinna med att lägga till lite bilder på Facebook. Ska göra en mapp med alla mina olika frisyrer genom åren. Och är ni snälla så ska jag visa er bilder som visar att jag  håller på att bli vit. Läkarna vet inte om det är sjukdomen eller medicinerna som gjort så.

Nu ska jag knarka så jag kan sova.

 

november-016
(Bilden är tagen November 2007)

PS. Jag dricker i stort sett aldrig kaffe utan missbrukar mest té. Dricker jag kaffe så vill jag att det ska det vara kallt. Är jag normal? DS

kommentarer
  1. Alex skriver:

    Nej! Det är inte normalt! Kallt kaffe är det virdrigaste som finns! Varmt ska det vara, svart och svenskt! Amerikanerna må ha närmre till Sydamerika, men inte fan hjälper det. Svagare kaffe är svårt att få tag på.

    Vill bara tillägga att du def måste läsa Steig Larsson böckerna opm du inte har gjort det! Kan inte vänta på att få se filmen, hoppas den fortfarande visas då jag kommer hem. Tredje boken är dock den bästa, det tog till mitten av andra innan jag började uppskatta dem på riktigt så ge inte upp! Tror föresten att du skulle tycka om både Lisbet salander och hennes kunskaper om hacking.😉

  2. Carstoned skriver:

    Män som hatar kvinnoar! Jag har läst samtliga tre böcker i den där serien och de är SÅ sjukt jävla bra!!! har dock inte sett filmen ännu, ska se på lördag!! =)

  3. kusin vitamin sandra skriver:

    säg till om du vill låna ljudböckerna!

  4. Carstoned skriver:

    hahaha jaa juste raskolnivkov, brott och straff!! hahahaha =)

Kommentera

