Lasermannen – En ljuspunkt i tillvaron

Publicerat: 15 februari 2009 i Frillosofier
Etiketter:, ,

En sjukt jobbig dag.
Hade huvudvärk när jag vaknade. Hade inga värktabletter hemma. Jag har nog alla mediciner som finns i hela världen hemma men inte vanliga smärtstillande typ alvedon. Men huvudvärken gick över. Ja, iallafall tillfälligt. Den höll sig undan tillräckligt länge för att man skulle glömma att gå till apoteket och sen kom den tillbaks lagom tills apoteket stängt. Nu vet jag vad som står först på min att göra lista i morgon i varje fall.

Jag hörde i veckan att apoteket kanske mister sitt monopol så att mediciner kommer kunna säljas i ”vanliga” affärer. Det kanske är en bra grej. Det skulle vara bra att kunna köpa de receptfria sakerna på typ Q8 eller dyl när det skulle behövas mitt i natten. Men de som jobbar på apoteket är jätte bra på att förklara allt man behöver veta om sina mediciner och de tar sig verkligen tiden att se till att man förstått allt ordentligt. De är duktiga och utbildade. Frågan är om det blir samma sak att köpa mediciner på Kicks när det är 10 meters kö bakom mig och det är kvantitet och inte kvalitet som räknas. Men men, jag vet inte så mycket om detta det var bara en vän som lite hastigt nämnde det i veckan. Det blir säkert bra.

Jag har insett att loppmarknader är mega bra ställen att shoppa böcker på. Det finns en loppis tbane stationen efter Skärholmen som jag brukar gå till. Köpte en bok som heter ”Lasermannen – En berättelse om Sverige” för bara 5:- Den ska bli intressant att läsa. Men den får vänta tills jag kommit i kapp med skolan igen. (Har ju varit lite extra sjuk denna månaden och förväntas bli sjukare inom kort. Jag kommer skriva mer om det i veckan och hur det gick på min check up på sjukhuset i torsdags.) Jag har alltid undrat vart Lasermannen höll till mm. Brukar tänka på honom när jag är ute och går med min vovve om nätterna. Fatta vad hemskt att det kan ligga en galning med ett vapen och bara vänta på att någon ska gå förbi för att sedan kunna skjuta ner personen. Precis som jägare kanske ligger och väntar på att älgar och rävar mm ska dyka upp så kan ju faktiskt någon psykopat ligga och lura på mig eller min hund.

Kommer ihåg en tshirt jag såg på nätet för några år sedan. Den hade följande tryck

”Lasermannen – En ljuspunkt i tillvaron”

Skulle kanske varit roligt om Lasermannen var en film. Men när man vet att folk faktiskt dött och flera skadats och fått men är det inte så kul längre. Däremot så tyckte jag Axl Rose’s tshirt han uppträdde med var cool. Det var en bild på Jesus och sen texten ”Kill your idols”. Han kanske ville sluta som John Lennon. Eller det ville han nog inte. För vissa konserter hade han ju skottsäker väst på sig istället.

Att provocera har alltid varit kul. De flesta blir inte provocerade, de bara tycker man är töntig och genomskådar allt direkt och har lärt sig att inte mata trollen. Men alla har inte kommit till det stadiet än. Det är därför det är så kul att provocera. När jag skriver något riktigt dumt bara för att provocera så läser kanske 200-300 pers det samma dag men endast 2-3 stycken känner sig provocerade och tvingade att kommentera. Det är alltså ca 2% av befolkningen som har jantelagen så djupt instansad i sitt dna att de måste försöka ta ner mig på jorden. Sen att jag skriver att alla som svarar har lågintelligens är inget de förstått.

Att jag som är på LM sida blir irriterad när jag läser om MA är inte så konstigt. Att man uttrycker sig dumt när man är arg är heller inget ovanligt som jag skivit om tidigare. Att jag som har alldeles för mycket fritid tar mig tiden att skriva ett långt inlägg är inte så konstigt heller. Jag brukar ju alltid säga till andra att har man inget vettigt att säga så är det lika bra man håller käften. Men jag lever inte som jag lär. Därför spär jag på det löjliga i en diskussion jag tycker är löjlig. Att LM anhängare läser igenom allt är kanske inte så konstigt. De ser det nog som en rolig grej, får sig ett skratt och bryr sig inte mer om det. Men det ofattbara är att MA anhängare verkligen läser igenom allt jag skrivit och tar sig tiden att kommentera. Men det är det ju som sagt bara 2% som gör. De försöker idiot förklara mig.

Men är det inte ganska idiotiskt att läsa igenom så långa bloggar jag skriver när det bara är nonsens och man inte ens tycker att det är komiskt? För jag har ju inte skrivit på ett sätt så att MA anhängarna ska tycka det är komiskt. Vore det inte logiskt att de bara läste igenom hälften och sedan surfade vidare till en annan blogg och 10 sekunder senare har de glömt bort att jag finns. Det gör ju säkert resterande 98% av MA anhängare och säkert flera av LM anhängarna också.

 

Det finns en sak i detta inlägg som jag tror att folk kommer att kommentera. Den saken ska jag låta er andra svara på sen.

kommentarer
  1. Trezker skriver:

    Jag vill kommentera på Alvedon. Det står som tag, men nämns inte i texten. Du som tar en massa mediciner, har du provat diverse smärtstillande/febernedsättande? Det görs ju reklam för massa nya sorter, är dom snabbare och bättre än vår kära klassiker Alvedon?

  2. Frillo skriver:

    trezker: Nej jag har varit för lat för att testa andra smärtstillande än alvedon och ipren. Borde kanske höra med de på apotektet om vilka olika sorter det finns. Vilka brukar du ta vid tex feber?

  3. suss skriver:

    Jag tycker absolut att man ska kunna köpa ett paket Alvedon på Ica.. En självklarhet.. För ibland, har man slut på värktabletter när man blir sjuk.. Okej, det finns grannar men ändå.. Orka palla iväg till Apoteket varenda gång.

    Böcker ska absolut inhandlas på loppis, det ska jag göra snart inhandla en massa böcker!!!

    Kom igen hitch, gästblogga snart=))

  4. Frillo skriver:

    suss: Jag ska försöka hinna skriva en gästblogg på fredag. Jag är ju som sagt lite sjuk just nu.

  5. Linn skriver:

    Hej frillo!

    Det var så länge sen jag träffade nån av jönköpings eldsjälar, men du ska veta att ni inte är glömda, tvärt om!

    Kul att se att du lever livet trots att du mår dåligt, men något annat hade jag knappast väntat mig från dig heller🙂

    Appropå smärtstillande; Jag opererade foten för ett par månader sen, och hade så ont efteråt att de tabletter jag ordinerats inte räckte till (det var både Alvedon och Ipren och Tramadol, och jag hade fortfarande fruktansvärt ont). Tramadolen fick jag byta ut till Dexofen(?) senare, för den gjorde mig fruktansvärt illamående.

    Det lilla jag hann lära mig om värktabletter var i alla fall att namnen spelar enormt liten roll, för nuförtiden brukar de använda det verksamma ämnet när de pratar om smärtstillande på sjukhuset.

    Receptbelagda grejer är alltid dumt att mixtra med förstås, men Alvedon (eller Panodil, som är i princip samma sak) och Ipren kan man ta samtidigt, eftersom det verksamma ämnet i dem inte är samma.

    Det var som sagt vad jag snappade upp från sjukhuspersonalen, samt en kortare förklaring från mamma, som varit sjuksköterska i många år. Jag hade ont och mådde dåligt, och kan ha missat något, så ta det inte 100% seriöst, för säkerhets skull🙂

  6. Frillo skriver:

    Linn: Vad kul att du tittade in, nu har jag börjat prenumerera på din blogg. Jag köpte alvedon idag igen. Jag läste på en skylt på apoteket om vad man skulle ta för tabletter och alvedon rekommenderade de om man åt mycket mediciner för den var skonsammast för mage.

    Bor du i Sundsvall nu eller? Jag ska dit i sommar. Innan urkult antagligen. Vi måste samla hela gänget i JKPG i sommar och hitta på något roligt. De eldar nog inte lika mycket längre. Folk har flyttat, fått jobb, skaffat barn mm. jag ska lära upp 2 stockholms eldsjälar att poia i slutet på februari. Det ska bli roligt. Har inte eldat sen i maj.

  7. sandra skriver:

    Skulle bara säga att Apoteket på Klarabergsgatan är öppet dygnet runt… om det blir kris nån gång.

    Hoppas du mår bättre snart

    kram

  8. Linn skriver:

    Yes, bor och jobbar i Sundsvall på obestämd tid. Soffan är din om du har vägarna förbi!

    I sommar ska jag säkert ner till Jönköping en sväng, träffa familj och vänner och sådär, det skulle vara kul med en eldträff🙂

  9. suss skriver:

    Låter bra det=))) Spännande

  10. Samlaren skriver:

    Nån som har orginall loggan till t shirt trycket på Lasermannen – en ljuspunkt i tillvaron
    eller nån som har en liggande till salu🙂 ett riktigt kul samlarobjekt

Kommentera

