Retorik

Publicerat: 14 februari 2009 i Allmänt
Etiketter:, , ,

Inatt skrivs det om mig på familjeliv. Det är alltid lika kul att läsa om andras tankar om mig. Jag framstår inte som vältalig eller balanserad enligt någon. Men det är ju inte det som är syftet.

Jag gillar att blogga. Det är roligt. Men en nystartad blogg tar lite tid att komma igång. Jag gick in på några sidor som tipsade hur man skulle göra för att få mer läsare. Man ska tagga inläggen och skriva om saker som folk intresserar sig för mest för tillfället. Jag såg att det var om LM och MA. Jag valde sida ganska snabbt. För mig var valet självklart, men jag kan ju naturligtvis inte ta gift på att det är rätt sida. Men det var helt rätt ämne om man ville komma igång med en blogg snabbt.

Men hur ska man skriva för att få flest läsare? Grejen med god retorik är ju inte att man ska tala fint och använda fina ord. Hela grejen med retorik enlig mig är att man ska så fram sitt budskap eller vilja. Min vilja var ju att nå ut till så många som möjligt och få dem att länka till min blogg. Oavsett anledningen till att de länkar så kommer jag få någon som stannar kvar och följer min blogg. Hur skulle jag lyckas med att få folk att länka till mig?

Jo, genom att vara grov och provocerande. Då blir folk arga och ber någon annan läsa hur jävla dumt jag skriver. Vissa blir glada för att jag är just provocerande, de tycker jag är rolig och länkar till min blogg.  Det länkas till min blogg från alla håll och jag är nöjd med resultatet. Hade jag varit objektiv och lugn hade jag inte fått många läsare. Nu har jag ju bara skrivit 4 inlägg om MA och LM de flesta inläggen handlar om andra saker. Förhoppningsvis kommer de som går in på min blogg att läsa mina andra tankar och inse att jag bara trollar för att få läsare.

Fast MA anhängare kommer ju naturligvis inte prenumerera på min blogg. Men jag vill inte ha dem här heller. Jag skriver så provocerande för att de inte ska tycka det är kul att följa min blogg. Jag har skrivit att jag är med i Mensa och att jag är intelligent och snygg. Det är för att det är så roligt att se att det är det som folk angriper. Sen att jag skrivit massa skit om MA är det ingen som tar upp på forumen. Fast det är forum som just diskuterar MA och LM, utan det är viktigare att skriva att jag inte är vältalig mm för att ta ner mig på jorden. Så jag inte tror jag är något. Jantelagen är viktigare än att hålla sig till topic.

Det är intressant hur folk kunnat läsa flera böcker om något som sedan visade sig kanske inte stämma och känner sig lurade. Men att de efter att ha läst ett inlägg av mig tror de sig kunna göra en personbedömning av mig. Lärde de sig inte att de inte är bra på att göra en bedömning av det de läser. Hade de varit duktiga på det så hade de ju aldrig känt sig lurade, fast då hade de ju flera böcker med material att göra sin bedömning på.

Men fortsätt att diskutera min personlighet om ni tycker att det ger något. Mitt syfte med inläggen är uppnått iallafall. Jag hade ett mål, gjorde upp en plan, följde den och är nöjd med resultatet.

kommentarer
  1. Carstoned skriver:

    Jaa jag vill ha batterikrig! =D

  2. GoA skriver:

    En tönt som lallar på om ingenting. Helt meningslös blogg.

  3. Trezker skriver:

    ”Men hur ska man skriva för att få flest läsare?”
    Lowest common denominator, det är blondinbellas taktik. Skriv om de folk mest vill läsa. Jag tycker det är en dålig idé, dels för att det inte ger något riktigt värde, dels för att det finns en jädra massa konkurrens där efterssom det är det som är lättast att skriva om. Du kanske får många engångs eller sporadiska besökare, men inte så många trogna läsare.

    Istället tycker jag man ska hitta en niche. Man ska skriva om saker som andra undviker, sånt som är svårt att skriva om. Så får man läsare som lägger till bloggen i sin RSS feed och följer den ”religiöst”. Det kanske inte blir så snabb tillväxt av läsare men man ger ett mycket större värde till de man når. Glöm inte ripple effect, när folk läser saker dom tycker är bra talar dom om det för sina vänner.

  4. Frillo skriver:

    trezker: Visst det kanske inte är den bästa av idéer men den funkar. Faktum är ju att jag har betydligt fler läsare nu än jag hade tidigare. Visst de flesta läsarna är inte sådana som återkommer men jag har fått en del som gör det. Det är ju du ett exempel på. Jag kommer inte blogga så mycket om LM och MA det kommer nog komma ett inlägg eller två till men sen ska jag försöka skriva något vettigt. Tanken var ju att jag skulle ha en tankenöt varje dag men som du kanske vet är jag ganska sjuk sedan 1 år tillbaks och medicinerna gör att jag inte orkar tänka så mycket. Men som sagt så kommer min blogg förändras ganska mycket under 2009.

    Just nu sitter jag som sagt bara och trollar hela dagarna. Jag har alldeles för mycket fritid pga min sjukdom. =)

  5. Frillo skriver:

    Goa: Jag håller med dig. Skulle kunna ändra infon i min blogg till just det du skrev faktiskt. Jag ska göra en header till bloggen sen. Har inte haft photoshop installerat för vista verkar inte gilla det programmet så jag har inte kunnat göra någon header. Men jag funderar på att ha ”En tönt som lallar på om ingenting, Helt meningslös blogg.” som under rubrik. Jag är inte ironisk nu, jag menar allvar. Men meningen hade varit perfekt. Lite väl lång kanske.

  6. Trezker skriver:

    Heh, jag har inte varit sjuk så lång period nån gång. Max nån vecka, den där gången jag hade slagit i skallen så en stor bit ben låg fel mådde jag inte bra…
    Iaf så vet jag hur det känns att vara sjuk, när man mår dåligt är fokuserad tankeverksamhet riktig svårt, om inte omöjligt. Jag hade feber så sent som igår, då klarade jag knappt att sitta vid datorn alls.

  7. farmor skriver:

    Liza och Mia åstadkom en revolution av att skriva boken. Det kunde lika gärna ha varit någon av de andra tusende kvinnorna , men nu var det Mia. Det som legat och pyrt kom upp till ytan för mera än tjugo år sen då LM började skriva om kvinnovåld i hemmen. Vilket vi alla andra borde vara ytterst tacksam åt.

    Sanningen är alltid individuell liksom allt vad vi upplever i livet. Men att ifrågasätta allt vad Liza och Mia sagt/säger-gjort/gör visar endast på ett
    mycket sjukt beteende, och det kallas avundsjuka, och den sjukdomen borde kureras redan i symotomstadiet, för att den inte helt skall förtära människan.
    Jag kan inte förstå varför Antonsson inte stänger sin blogg och ber alla berörda parter om förlåtelse, skulle alla kunna försonas skulle det ändå ha medfört något. Love and Peace!

  8. GoA skriver:

    Tänkte väl att det skulle passa😉

  9. Ylva skriver:

    NU JÄVLAR ÄR DET NOG MONICA ANTONSSON

    Detta är ärekränkning i sin värsta form, imorgonbitti är det jag som ringer upp Riksåklagaren himself, NU JÄVLAR ÄR DET NOG.

    http://monicaantonsson.blogspot.com/2009/02/vem-ar-mest-skyldig.html

Kommentera

