Obama, Spotify och mediciner.

Publicerat: 21 januari 2009 i Frillosofier
Etiketter:, , , , , , , , , , , , , ,

Shit jag har fullt upp nuförtiden. Borde plugga, men hittar alltid undanflykter. Jag var sjuk i helgen och igår blev Obama president och idag fick jag Spotify.

Ni som inte vet vad Spotify är för något borde verkligen läsa detta. Spotify är ett program typ som Windows media player. Med detta programmet så lyssnar man på musik på nätet. Helt lagligt. Typ som på youtube fast nu är det vara musik. Eftersom det bara är musik och inte bild så går det smärtfritt att lyssna från nätet utan avbrott. Man kan göra egna låtlistor. Man kan skicka låtlistor till andra och om man vill kan andra lägga till sina favolåtar till listan om det tycker något saknas.

Kvaliteten på låtarna är perfekt. Det finns 3 olika sätt att få tillgång till spotify på. Du kan betala 99:-/månaden. Det är helt reklam fritt och är lätt värt de pengarna. Eller så kan du betala 9kr om dagen tror jag det är. Det sista alternativet är att få ett invite. det är helt gratis och man får höra lite reklam ibland. Jag har lyssnat hela dagen och tänkte knappt på att det var reklam. Kan bara minnas att jag hörde 4 reklam snuttar på 3 timmar. Fast jag lyssnade inte så noga. Reklamen är typ 30sek tror jag.

Jag har haft Spotify i 9 timmar nu och jag har hittat alla låtar jag sökt på. Jag funderar på att radera mina MP3. Det behövs inte längre.  Det tar bara plats och alla har inte den höga kvalitet som spotify har. Det är bara 50 gb utrymme i onödan. Det enda problemt med spotify är att man inte kan tanka ner låtarna till hårddisken så att man kan fylla sin mp3. Men det bryr jag mig inte om. Nu har jag tillgång till all musik som finns i bra kvalitet och låtskrivarna får sina pengar. Alla är nöjda.

Sen kommer väl inte spotify vara gratis för alltid men haka på tåget nu medans ni kan. Fråga era vänner om någon kan ge er att invite. Spotify är så bra att man fastnar för det direkt. Jag kommer höra av mig om jag får några invite över.

 

Jag pratade med min läkare idag. Jag måste fortsätta med samma medicindos ett tag till. Jag förklarade hur jag mått och läkaren förklarade att jag verkar ligga på gränsen till att sjukdomen ska bryta ut igen. Nu har jag ätit medicin i 4 månader och nästa nertrappning sker tidigast nästa månad. Då ska jag in på röntgen igen bla. Jag fick nya recept på medicinerna. Jag blir så energiskt av min medicin att jag måste ta fler medicier som motverkar det och som gör att jag kan sova på nätterna. Låt oss hoppas att röntgen går lika bra som förra gången. Då kanske jag kan trappa ner medicin dosen ett snäpp till.

 

medicin

(Detta är min dagliga dos medicin. 10 tabletter. För 4 månader sedan fick jag ta ännu fler.)

 

Igår blev Obama president. Det kunde man ju bara inte missa. Det var en historisk dag och jag var bara tvungen att höra hans tal. Men det var inte lika bra som jag hade hoppats. Jag tycker han borde gjort en större grej och sagt saker som alltid skulle bli förknippat med honom. Typ ”yes we can”.

Fast talet var ju bra. Helt klart. Fatta vad nervöst det måste varit. Han är ju trots allt människa. Kanske 2 miljoner på plats och filmkameror från hela världen i direkt sänding. Det hade nog gjort vem som helst nervös.

Tänk om Obama talar sanning. Det känns som att han är ärlig. Jag tror på honom. Jag vill att han ska vara bra. Hoppas han blir en bra förebild så han inte bara blir en vanlig svartskalle. Hoppas han lyckas förändra. Han pratar ju om att folk ska få sjukvård. Han pratar om att dra tillbaka trupper i Irak. Han pratar om att lägga ner Guantanamo basen. Han pratar om ömsesidig respekt med muslimer. Han har börjat bra. Nu ska han bara se till att göra det han säger.

Synd bara att han kommer in mitt i den ekonomiska krisen. Det blir nog tufft för honom. Det känns som andra presidenter bara varit gammelmodiga och krigiska. Men Obama känns ung men ändå vis. Som han sa till de muslimska ledarna. Något i stil med att folket kommer komma ihåg ledarna, inte för vad de förstört utan de blir ihåg komna för vad de skapat. Det är nog så Obama tänker. Han vill bli ihågkommen för att ha skapat något bra.

Jag är totalt ointresserad av politik och kan inte så mycket om det. Jag har aldrig brytt mig om valen i USA men denna gången gjorde jag det. Jag har hopp för Amerika och dess invånare.

Jag gick och väntade hela dagen på att Obama skulle hålla sitt tal. Jag blev helt pirrig i hela kroppen sista halvtimman och jag fick rysningar när han började tala. Jag kunde inte ens sitta ner, jag var tvungen och stå upp när jag lyssade på honom.

Obama ser bra ut. När man tittar på honom ser man att han lyser av energi och han har ett ärligt leende. Det ser ut som att hans ansikte ser ut som det gör för att han levt att glatt och lyckligt liv. Han fru och barn är jätte vackra. Låt oss hoppas att det är en skönhet som kommer inifrån som vi ser.

kommentarer
  1. Trezker skriver:

    Men, flera ämnen i en text… nu är du jobbig. >_<

    Obama
    Jag hoppas Obama kommer vända upp och ner på all skit som tidigare presidenter ställt till med. Han har ju kommit med förslag om att göra styret transparent så folk kan veta mer om vad deras politiker håller på med, det vore fantastiskt. Han uttalade sig mot girighet och korrupta människor, hoppas det inte bara var polikitersnack.
    Om Obama är så bra som han framställt sig så vore det nästan konstigt om USA valde en vit president igen på väldigt länge.

    Spotify
    Jodå, det är väl trevligt att få lyssna gratis och slippa lagra musik lokalt. Men jag tycker musik är värt den plats det tar, och vill gärna ha något att lyssna på när nätet inte är tillgängligt. Dessutom finns tyvärr inte all musik på Spotify och min musiksmak ligger rätt långt utanför mainstream, så det är inte mycket värt för mig.

    Mediciner
    Usch vad jobbigt. Du måste vara ganska bra på att svälja piller vid det här laget. Jag har problem att svälja ett litet antivärkpiller de gånger jag behöver sånt. Själv har jag haft väldig tur med hälsan trots min livsstil, jag får försöka skicka en del av min goda hälsa till dig.

  2. Frillo skriver:

    Trezker: Ok, jag ska försöka ha ett ämne/inlägg från och med nu.
    Jag hoppas också Obama visar vad USA gjort för fel tidigare och att det är slut med det nu. Vissa terrorister kanske bara har väntat på en ursäkt. Fast det är väl en lite väl stor dröm från min sida. Men på något sätt så hoppas jag att syftet med att Obama följde med Bush till helikoptern och vinkade av honom var att han ville visa att nu försvann det gamla och en ny era startar. För vad jag förstått så har det aldrig hänt tidigare att den nya presidenten vinkar av den gamla.

    Synd att inte din musiksmak finns på Spotify. Jag har inte lyckats komma på någon låt som inte finns där än. Antar att Spotify är som gjuten för mig =)

    Jag har fått en sjukdom som heter Sarkoidos. Hur jobbig som helst. Har varit sjuk i ett år nu. Men nu pekar allt åt att jag håller på att bli frisk. Men jag var tvungen att trappa ner på medicien i dec för att jag fick för mycket biverkningar så sjukdomen höll på att blomma upp igen men jag klarade mig. Har jag tur kan jag sluta med medicinen i sommar. Jag vet att många typ är uppfostrade med att medicin är farligt och att man inte ska äta det i onödan men det går ofta till överdrift hos många. Är man sjuk så är det skadligare att inte ta medicin än att ta medicin. Det är skadligare att ha ont och feber än att ta medicin när man har feber och ont. Fast mångas medicin skräck är så djup inpräntat i deras hjärnor att de vägrar lyssna. Många tror att medicin bara döljer det sjuka men det har faktiskt läkande effekt också. Men var glad att du är en frisk människa. När man är frisk känns allt mycket lättare här i livet.

  3. suss skriver:

    Spotify rock´s =))))

    Fasiken att jag missade Obamas tal..men du vet ju hur flurrig jag är..

  4. Björgvin skriver:

    Hejsan Mattias.
    Long time no see.
    Började läsa sin blogg för en vecka sedan.
    Mycket bra.

    Håller med dig om spotify, kanon när man sitter på jobbet.
    Har precis gjort en playlist med låter mellan 1985-1999.
    Jäkla vilken bra lista. *ler*

    Krya på dig, hoppas allt går bra.

    /Björgvin

  5. Alex skriver:

    Hej du!
    Håller med om att Obamas tal inte var så ”fantastiskt” som jag hoppats på, men bra var det. Sncka om att kunna ta konstpauser, och läsa innantill var det inte tal om! Har funderat en del fram och tillbaka på om han kommer lyckas med det han tar sig för och kommit fram till att det endast är dessa ifrågasättningar som kan stoppa honom. Som han sa så kan man klara allt om man bara har samma mål och samma vilja så, kör hårt USA! I vilket fall tror jag att han är precis vad världen behöver nu. Fyra kommande år med Mc Cain och vi kan säga Good bye till att stoppa klimatförändringarna. Det är ingen lätt uppgift han har framför sig, men vad finns det egentligen att förlora?

  6. Frillo skriver:

    Björgvin: Posta gärna din låtlista som en kommentar här. Jag ska lägga upp några låtlistor här på bloggen sen

  7. Björgvin skriver:

    lite gamla sköna låtar.
    Vem kommer inte ihåg ice ice baby eller luka.

    /Björgvin

  8. elin skriver:

    Hej!

    Visste du hur man kunde skicka låtlistor på spotify till andra användare?
    Det hade varit väldigt snällt av dig om du hade kunnat förklara för mig hur man gör det:)

  9. Frillo skriver:

    Elin: Markera dra och släpp i msn är ett sätt. Du kan högerklicka också och kopiera, det finns två att göra det på,kommer inte ihåg vilket jag brukar använda. Har inte spotify installerad på datorn jag sitter på just nu. Men om du inte lyckas skicka låtlistor med denna infon så hör av dig igen.

Kommentera

