Äntligen frisk

Publicerat: 19 januari 2009 i Allmänt
Etiketter:, , , , ,

Hej när är jag tillbaks igen.

Blev lite sjuk i några dagar men det är bättre nu, passade på att plugga 5 kapitel programmering fast jag var sjuk. Det är ganska kul med programmering, ganska lätt hittills. Fast man måste nog vara bra i matematik för att det ska kännas lätt.

C++ heter programmerings språket jag läser. Skolan och boken jag använder mig av kör med programmet Visual studio 6. Det är en stenålders version som inte windows vista accepterar. Vista SP1 gillar visst inte heller dubbla operativsystem, så jag har fått dra i gång min gamla burk som har windows xp installerat. Hoppas att sp2 kommer snart. för beta versionen släpptes ju i början på december. När SP2 komer hoppas jag att problemet med dubbla operativsystem ska vara löst.

Jag är ganska nöjd med Vista annars. Alla bara klagar som jag skivit tidigare. Men de vet inte vad de klagar på för de har bara hört att andra säger att vista är dåligt. Jag sitter vid datorn och grejar hela dagarna. Jag har upplevt 3 problem. Jag får bluescreen när jag försöker installera dubbla operativsystem som sagt, jag kan inte installerad nya photoshop, och jag kan inte installera visual studio 6. men det finns massa saker jag gillar med vista. Små saker iofs men ändå.

I dag har jag bokat in telefontid med min läkare. Jag ska även boka in tid för tentor senare i vecka eller nästa vecka, sen ska jag plugga resten av dagen och försöka läsa ikapp alla bloggar som jag följer.

kommentarer
  1. Trezker skriver:

    Intressant att du och Rick Falkvinge blev friska nästan samtidigt. http://rickfalkvinge.se/2009/01/20/jag-borjar-bli-frisk/

    Jobbigt att Vista inte kan installera programvara från samma företag, eller dubbelboota med XP. Det var väl XP du försökte köra dubbelt med?

    Lycka till med C++, det är ett språk med många fallgropar.
    ”C++ will let you shoot your foot off without warning you or even apologizing. In fact, it will load the gun for you.”

  2. Frillo skriver:

    Trezker: Jag ska läsa hans blogg och se vad det är för prick.=)

    Ja det var XP jag försökte köra dubbelt med. Jag tycker det är konstigt att det inte funkar. Skaparna till Vista borde ju veta att många program inte kommer kunna köras i Vista. De borde då vara extra noga med att det inte strular när man vill köra ytterligare ett operativsystem på burken, då kanske man inte hade retat sig så mycket på att vissa program inte funkar så bra i Vista.

    Fan vad programmering är kul. Det här skulle jag börjat med för länge sen. Jag vet inte om jag redan sagt det eller ej men Språken jag ska läsa är. C++, Java, Visual basic och C# .net Allt är på gymnasie nivå kommer läsa programmering A-C i alla de språken.

  3. Trezker skriver:

    Microsoft kör på samma anda som spelbranschen. Utveckla, skeppa snarast möjligt, fixa buggarna när folk klagar. Att kvalitetssäkra produkten innan man börjar sälja tycks höra till det förflutna.

    Så sent som förra konsolgenerationen kunde man i alla fall få spela konsollspel som fungerade. Men nu när alla konsoler kan ansluta till internet och ladda ner patcher så är det ingen som bryr sig om att kunderna får trasiga produkter. Alla borde faktiskt kräva ersättning, man borde inte acceptera vad som helst och spelbranschen kommer aldrig att skärpa sig om deras misstag inte känns ekonomiskt.

    Operativsystem är förvisso ett specialfall, speciellt på PC där hårdvaran kan va precis vad som helst. Jag förstår att det inte går att få allt att fungera med en gång. Men om Apple säljer nåt så borde man nog kunna kräva kvalité eftersom de har koll på vilken hårdvara som stöds, och vad jag förstår är Apple rätt bra på det här med kvalité.

Kommentera

