Dagens tankenöt – Stubintråd

Publicerat: 12 januari 2009 i Tankenötter
Etiketter:, , , ,

Du har tillgång till stubintrådar som alla har en brinntid på exakt en timme. En annorlunda egenskap hos dessa stubintrådar är att det inte är säkert att de brinner lika fort i dess olika delar. Det vill säga, det är inte säkert att halva stubintrådens längd brunnit upp efter en halv timme. Hur kan du med hjälp av dessa stubintrådar mäta upp ett tidsintervall som är 45 minuter?

 

Svaret kommer om ett dygn

kommentarer
  1. Trezker skriver:

    Genom att sätta fyr på dom och låta dom brinna 15 minuter, sedan släcka dom.

  2. Frillo skriver:

    Ta en stubintråd och tänd i båda ändar, ta sedan en stubintråd till och tänd i ena änden.

    När den första stubintråden tagit slut så har det gått 30 minuter och då tänder du den andra änden på den stubin tråden som är kvar. När även den brunnit upp har det gått 45 minuter

  3. Trezker skriver:

    Haha, jag läste fel. Jag trodde man ville ha stubintrådar med 45 minuter brinntid.
    Tyckte väl den var för enkel…

  4. Frillo skriver:

    Trezker: Ja jag blev lite förvånad över ditt svar. Du verkar ju smart.

    Jag ger henne uppmärksamhet precis av samma anledning som att hon skriver. Jag vill ha uppmärksamhet till min nya blogg. Grejen är ju den att jag står för det och jag hoppas att när folk läser min blogg så börjar de tänka efter och slutar köpa böcker som stödjer dräpandet av en av sveriges absolut bästa författare.

    Det roliga i denna historien är att jag aldrig läst en endaste bok med Liza Marklund. Det behöver men inte göra för att kunna uttrycka sina åsikter om en person som Monica. Min blogg ska förhoppningsvis ge dålig publicitet åt Monica och göra så hon knappt vågar gå på stan för att hon skäms. Därför skriver jag om henne.

    Jag håller på att fixa iordning min gamla dator nu. Den fungerar som en backup för mina filer för tillfället. Ska köpa en extern hårddisk efter lön och använda istället och då kommer jag installera Linux på den. Sen ska jag köpa en bok och lära mig minst ett kapitel Linux i veckan.

Kommentera

