Många hatar Microsoft och windows.
Frågan är, varför?

Detta inlägget har jag länge funderat på att skriva. Detta inlägget började som ett svar till en av mina flitiga läsare Trezker men valde att göra det till ett inlägg.

Jag personligen tycker det börjar kännas som att de har det som en livsstil att hata Microsoft. Det intressanta är att det finns personer som skrämmer upp sig själva med sina argument och målar fan på väggen. De hatar microsoft och allt som hör där till. Inte ens en vanlig kapsylöppnare som kommer från microsoft skulle de få för sig att använda. De sitter och förklarar för sina trögfattade vänner som inte förstår bättre varför de borde hata microsoft mm.

I mina ögon så är det bara ännu en töntig livsstil som många kör med. Storebror ser dig. Microsoft är storebror. Microsoft är roten till allt ont. Vi hatar microsoft men inte i det dolda. Vi skyltar med det så vi syns. Annars dör våran livsstil ut.

Ungefär så känner jag det. De som är emot Microsoft gillar att argumentera och lever sina liv på forum där de kan ventilera sina åsikter. De är ganska duktiga på datorer och har säkert utbildning i programmering och ser sig därför som lite bättre än alla andra och som profeter i datorbranschen. Kanske är det så att för 10 år sedan var dessa personer kungar när det gällde datorer och de fick hjälpa andra med allt och folk såg upp till dem. De kände att de var unika och intelligenta som kunde hantera något så svårt och anvancerat som att fomatera en hårddisk och skapa mappar mm i dos. Sen som stora stygga Microsoft och gjort operativsystemen lättare och lättare och folk blev bättre och bättre och tillslut var de som var kungar bara en i mängden.

Hur ska de nu sticka ut? Jo genom att börja med Linux. Det gör ju alla riktiga hackers. När de sen sitter där med Linux så måste de ju synas och höras att de är så jävla bra på ett annat mycket bättre operativsystem och att de är så intelligenta att de fattat att windows är dålig. Något som de okunniga inte inser. Då måste de predika ut det överallt.

Ingen gillar dessa datorbranschens missionärer, folk i allmänhet gillar inte att lyssna på dessa fanatistiska tankar. Kristna som predikar går oss på neverna. Veganer liksom köttätare som predikar är lika jobbiga båda två. Alltid är det något som folk ska försöka prenta in i våra huvuden. Microsoft motståndarna drar jag under samma kam. De liksom de andra man pratar med som inte tror på spöken eller tror på gud eller vad det nu kan vara blir arga när man diskuterar detta med dem. Helt sjukt. Jag som är (tro det eller ej) utbildad till bilmekaniker i grunden kan en hel del om bilar. Jag vet vilket märke som är bättre än något annat. Men jag skulle aldrig bli arg om någon började berätta om att han tex kör Opel istället för BMW.

Jag är inget fan till microsoft heller. Jag ska skaffa en iphone och anledningen till att jag inte köpte en macbook i somras utan en bärbar pc är för jag är student och sparar pengar till resor, så jag tog det mogna beslutet att jag ska köpa en macbook när jag börjat jobba igen. Men faktum är att windows fungerar.

Men när man lyssnar på människor som hatar windows så är det inte sanningen man hör. Anta att jag aldrig använt en windows dator och hör frasen ”sämre operativssystem får man leta efter” ”alla klagar på hur trasigt själva systemet är” mm mm. Får jag rätt uppfattning av windows då? Har man inte gjort en höna av en fjäder. Visst det finns massa buggar i windows och den kraschar ibland. Men så jävla farligt är det väl inte? Min mamma har från att inte kunnat ett skit om datorer lärt sig det mesta och blivit en fullfjädrad datornörd som oss andra i familjen på ett år typ. Helt själv men har frågat oss barn lite ibland. Hur kan någon så lätt och smidigt vara så dåligt.

Det finns ju så jävla många som jobbar med windows datorer världen runt att det hade företagen listat ut direkt att nackdelarna inte övervägde fördelarna och bytt operativsystem. Varför gör de inte det om nu Windows är så dåligt? Microsoft kan spionera på dig och stänga din dator skrev en flitig läsare på min blogg. Han nämnde även ”genuine advantage” Vet inte om det är det programmet personen menar att Microsoft använder för att spionera och stänga av din dator med. I så fall är det ju inte så farligt som det låter. Det innebär ju att alla som betalt klarar sig och alla som inte betalar utan bara roffar åt sig kan få sin windows ner stängd. Rönnbär smakar surt.

Men man ska betala för sig, gör man inte det kan man inte räkna med att saker och ting fungerar. Piratkopior kanske krashar oftare vem vet. Jag är ingen moral predikant när det gäller nerladdnig. Vem laddar inte ner grejer på nätet liksom. Men jag vet ju vad som är rätt och vad som är fel. Det är fel att tanka ner windows utan att betala för det. Inget konstigt med det. Inget kontigt med att Microsoft försöker stoppa det. Det konstiga är att personer tycker Microsoft är dumma för att de tar betalt för ett program.

Varför skulle Microsoft spionera på mig? Visst windows har kanske den makten att göra det. Men varför skulle de göra det? Hur mycket resurser skulle inte gå åt för att övervaka alla med windows datorer? Hur många anställda skulle microsoft behöva om de skulle övervaka folk i en så stor skala att man behöver vara orolig? Alla skulle bojkotta dem. Varför gör de inte det enligt er som hatar Microsoft? Är vi inte alla rörande överens om att ordet spionera är för stort för att användas i denna diskussionen . Eller har jag missat något?

Ska man lyssna på dem som sprider skit om windows så blir det ju sämre och sämre för varje ny utgåva. Just nu klagar alla på Vista. Visst vista har faktiskt många brister men det funkar i alla fall. Men visst är jag lite trött på Vista ibland.  Får inte igång CS4 på den tex. Men jag går inte och basunerar ut det som att det vore min livsuppgift. Flera gånger sen jag skaffade en laptop med Vista i somras har det varit flera enligt mig dator okunniga personer som sagt till mig att ”Vista är ganska kasst” Då frågar jag dem. Vad är det du inte gillar? Det har de inget svar på. De vet bara att Vista är kasst för det har de hört. Vad ska jag svara dem? Ska jag be dem hålla sin till win 98 det var ju efter det alla började klaga.

Jag vet att min läsare Trezker använder Linux. Detta inlägget är inte på något sett ett påhopp på den personen. Utan mer starten på en diskussion som jag tror skulle lära mig en helt del. Han eller hon kanske har en del svar på varför folk hatar Microsoft så starkt. Jag har länge funderat på att lära mig Linux. Ska nog göra det efter programmingsutbildningen är slut. Då kanske jag blir in Windows hatare jag också.

Nästa dator bli iallafall in Macbook

kommentarer
  1. Trezker skriver:

    Uj vad många punkter jag vill svara på nu… Detta blir jobbigt.

    #1 De som skriker högst är de som fortfarande använder skiten. Själv var jag en högljudd microsoft hatare innan jag bytte till Linux, sen lugnade jag mig en hel del. Det fungerar väl ungefär som ”Jag hatar mitt jobb”.

    #2 Linux zealots, jag måste säga att det är faktiskt väldigt svårt att hålla sig från att bli lyrisk när man älskar sitt operativsystem. Själv försöker jag hålla igen för jag vet hur skrämmande det är med fundamentalister och sånt. Men jag står ändå fast vid att Linux är bättre än windows, alla kategorier. Min far använder Linux och använder det precis lika lätt som Windows, det är också roligare för mig att supporta.

    #3 Genuine advantage, det påverkar inte piratkopior alls. Piraterna vet hur man får saker att fungera. Microsofts kontroll över datorn tas bort från systemet. Allt DRM, kopieringsskydd och sånt är effektlöst. Piratkopiorna blir på sin höjd fördröjda några veckor och sen är det bara ärliga kunder som drabbas av ett onödigt och störande säkerhetssystem.

    #4 Spionage, jag vet inte om MS har något intresse av att spionera och inte heller hur stora möjligheter dom har till det. Men efter vad jag läst litar jag helt enkelt inte på dom.

    #5 Folk migrerar faktiskt till Linux. Det kanske inte är en massiv trend men det är en trend som accellererar. Stater, organisationer, företag och privatpersoner har börjat bli intresserade av Linux. Detta sedan Linux äntligen satsat på att göra sig mer lättanvänt och Ubuntu fått mycket uppmärksamhet.

    #6 Varför byter inte folk ut Windows. De som inte byter använder antingen mjukvara som ännu inte finns till Linux eller så är de speljunkies eller så vill de helt enkelt inte ändra på något. Windows är ju faktiskt inte så hemskt att folk vill ta sig besväret att lära sig nåt nytt. Det ska mycket till för att folk ska lämna något de investerat så mycket tid och pengar i.

    #7 ”Windows blir sämre för varje version” är inte alls sant. Det blir stabilare och bättre i allmänhet, det enda som försämras är systemkraven och det här med genuine advantage. Windows XP, sista windows jag körde, var jag väldigt nöjd med ända tills incidenten med genuine advantage. Annat var det 98, fy helsike vad den versionen kraschade jämt, sa man att datorn stått en vecka utan krasch var det ingen som trodde på dig. Windows 98 kraschade till och även om man inte ens rörde vid det. Själv lyckades jag krascha det genom att starta Notepad.

    Det får räcka som respons tror jag. Om du vill läsa om hur jag tänkte när jag först bytte till Linux har jag ett inlägg på en gammal blog som jag inte använder längre.
    Den är på engelska, men det kan väl alla svenskar?
    http://trezker.wordpress.com/category/linux/

  2. Frillo skriver:

    Trezker: Tack för ditt svar
    Nu har jag bestämt mig. Jag ska lära mig Linux.
    Ska läsa din gamla inlägg så fort jag vaknat till lite.

    Jag har ett problem du kanske kan hjälpta till med.
    Jag har testat att köra ett program som heter backtrack 3 från cd, jag får igång programmet och försöker följa instruktionerna men kommer ingen vart.
    jag tror (trots att jag är helt novis på baktrack3) att drivrutinerna för mitt nätverkskort saknas. Vet du hur man kollar om backtrack 3 hittar mitt nätverkskort?

  3. Trezker skriver:

    Tyvärr är jag inte alls insatt i Backtrack. Jag hade själv en del bekymmer med att få igång mitt trådlösa. Jag fick googla och läsa på forum tills jag fick ordning på det, sen glömde jag alltihop när det väl fungerade. Så illa är det med den mänskliga hjärnan, den vill inte gärna komma ihåg något tråkigt som man bara gjort en gång.

    Det här med drivrutiner är ju en av de svaga punkterna i Linux eftersom hårdvarutillverkarna i många fall inte gör drivrutiner till Linux. I vissa fall gör dom drivrutiner men vill inte göra det opensource och då sätter sig vissa Linux distributioner på tvären av ideologiska skäl.

    Sedan finns det möjlighet att använda windowsdrivrutiner i Linux genom en speciell drivrutin som laddar sådana som kallas NDISwrapper. Den fick jag använda till mitt trådlösa. Med en liten googling hittade jag den här blogposten som ger en kort guide för att få igång NDISwrapper. http://www.bauer-power.net/2007/09/using-windows-drivers-in-linux.html

    Jag googlade också på ‘backtrack 3 find network card’ och hittade en forumtråd som pekar ut några kommandon man kan använda. http://www.linuxquestions.org/questions/linux-software-2/backtrack-3-live-cd-ethernet-not-working-695279/#post3402271

    Mitt bästa tips för felsökning i Linux är att söka i diverse Linuxforum, framförallt tycker jag Ubuntus forum har väldigt bra trådar med förklaringar till allt möjligt. Jag har aldrig behövt starta en tråd själv för att få ett svar.

  4. botulinus skriver:

    Svårt att förklara för en som aldrig använt dos, el. som vet vad 7.11 betyder.
    Vi hatar inte microsoft, utan är skeptiska till allt vi inte har källkoden till, och kan kompilera själv. Det är egentligen hela sanningen, likgiltigt om vi länkar hit eller dit. Har vi inte själva källan till programmen, är vi skeptiska, det är inte konspiratoriskt det minsta. Du vet inte vad 7.11 är, så du förstår inte. Och det är just så enkelt det är.

  5. botulinus skriver:

    missade att bocka i rutan, det
    är allt…

  6. Frillo skriver:

    Har man tillgång till källkoden till Linux? Vilket språk är det skrivet i? Jag som precis börjat med c++ Kommer jag kunna göra om linux så det passar mig?
    vad är 7.11?

  7. Frillo skriver:

    Dos har jag använt endel. Har dos och linux något gemensamt menar du?

  8. Trezker skriver:

    Hela Linux är open source. Vem som helst kan ladda ner källkoden och se hur det är gjort. Alltså kan vem som helst hitta säkerhetsluckor, rätta till, ändra och så vidare. Naturligtvis kan man inte pracka på sina ändringar på alla andra hur som helst, för att göra det måste man skicka sina ändringar till någon ansvarig som kollar att man inte skickar in dålig kod.

    Så vitt jag vet är Linux skrivet helt, eller åtminstone till största delen, i C. Det gäller förstår främst kärnan och många äldre system. Det är ju många olika människor som jobbar med olika delar av systemet. Så många projekt är väl C++ fast jag har inte koll på vilka.

  9. botulinus skriver:

    Så mycket som du skrev om linux, borde du ha svaren på de frågor.
    Linux är skrevet i C och lite assembler. Ja naturligtvis kan du skriva om det, men varför? Själv väljer jag vilka moduler jag vill använda mig av. Du vet ju naturligt vis att linux avser kärnan, och att mycket av mjukvaran är GNU.

    Du är inte begränsad till C++, skriv i vilket språk du vill. Oftast finns de vanligaste kompilatorerna med i just din GNU/Linux distr.
    Men så himla duktig som du är får vi snart ta del av dina alster, för du GPL:ar dina alster.

    Jag blir så trött på alla självutnämnd ”linux förståsigpåare” som alltid skall jämföra den ena aspekten efter den andra.

    GNU = http://www.gnu.org
    linux = http://www.kernel.org/

  10. Frillo skriver:

    botulinus: Jag vet inte om du missat något i mitt inlägg eller om jag varit otydlig. Jag vet inte ett skit om Linux och skrev det inlägget pga att jag vill att folk ska kommentera det och att jag på så sätt ska få lära mig något. Jag ville bara veta varför vissa verkar hata windows och älska mac eller Linux. För att jag med den kunskapen kanske själv kommer inse att jag kanske borde lära mig Linux. Vilket jag också skrev att jag ska göra i min kommentar Trezker. Men jag tycker att syftet med mitt inlägg är ganska tydligt i slutet av det.

    ”Jag vet att min läsare Trezker använder Linux. Detta inlägget är inte på något sett ett påhopp på den personen. Utan mer starten på en diskussion som jag tror skulle lära mig en helt del. Han eller hon kanske har en del svar på varför folk hatar Microsoft så starkt. Jag har länge funderat på att lära mig Linux. Ska nog göra det efter programmingsutbildningen är slut. Då kanske jag blir in Windows hatare jag också.

    Nästa dator bli iallafall in Macbook”

    Vill du kommentera det jag skriver så se till att sätta dig in i diskussionen innan. Jag får känslan av att just du är en av de negativa idioterna jag skrev om i mitt inlägg. Du är så ivrig att argumentera och blir irriterad så fort så du missade att jag är en windows användare som blivit intresserad av att byta till Linux. Vill du hacka på någon så välj någon annan. Du kan inte provocera mig med dina kommentarer och jag har inget som helst behov av att få sista ordet i sådana här diskussioner som ändå inte leder någon vart. Därför kommmer jag inte kommentera det du skriver om det inte ger något utan jag kommer bara låta dig spy galla över mig tills du tröttnar.

Kommentera

