Här kommer en gästblogg från min vän Tiee som är clown, eldartist, konstnär och grundare till gycklargruppen Sprakel i Sundsvall.

Livet och alla människor skulle kunna jämföras med ett gigantiskt tivoli.
Jo, jag lovar.
Tänk på människor och tänk på karuseller.

Vissa människor är som Pariserhjulet.
Dom snurrar sakta upp och ner i en stor cirkel, når den högsta punkten och glider ner igen.
Och upp. Och ner. Mer händer inte.
Ingen kick. Inget pirrande. Adrenalinhalt: 0.00

Andra är som Berg-och dal-banan.
Dessa människor är alldeles för utflippade och fullkomligt virriga för att fatta vad dom håller på med.
Dom sveper med, känner, skrattar, skriker, lyfter, faller om och om igen.
Men som oftast är turen över alldeles för fort, och köerna är alltid långa till nästa åktur. 

Fritt fall är den typen som utmanar sej själv till bristningsgränsen.
Stiger för högt upp för att fatta var man är, och sen plötsligt är man på botten igen.
Var det värt det? 
Som tur kan man åka den många gånger, om man inte har känslig mage. 

Sen har vi Kärlekstunneln.
Den åker alla nån gång i livet. Det är inget märkvärdigt med den.

Radiobilarna.
Dom är dom där buffliga typerna, helt klart.
Det är människor som lever ut sina aggressioner och hämndbegär på likasinnade.
Det handlar om att knuffas så hårt man kan, helt enkelt. 
Folk som är nedtryckta på jobbet diggar radiobilarna, jag lovar.

Men Lustiga Huset då?
Det är som det mänskliga psyket. Ingenting är normalt.
Vi är alla lika psyko på insidan.
Lika skeva, förvrängda, bisarra, färgglada, förvirrande.
Men det är det som gör den så bra.

I like Lustiga Huset. ^^,
Och jag gillar tivolin oxå.

Adrenalin, ge mej!

tiee

 

”Jag tror på solen bakom molnen”
//Tiee

kommentarer
  1. fanny skriver:

    jag gillar tiee, såklart tror iofs inte att min bror umgås med nån som inte är sympatisk heller. sitter och lurar på vem av personerna jag är.. men kommer fram till att jag är alla och ingen.. jag har varit på hel jäkla tivolt men ändå inte bestämt mig för vilken som är jag =)

  2. adam skriver:

    så jävla bra skrivet. Jag är en berg o dalare, men någon gång i veckan kör jag fani mig radiobil oxo

Kommentera

