Är du deprimerad?

Publicerat: 06 januari 2009 i Frillosofier, Gamla favoriter
Etiketter:, , , , ,

Det är inne att vara deprimerad idag. Folk gräver ner sig i små skit problem som alla har, men beter sig som att de är ensamma i världen med det. Visst kan man inte rå för om man blir deprimerad, men det är så många som tror de är deprimerade för att de inte vet något om problem. Varje dag är det faktiskt fler negativa saker som händer än possitiva. men det gäller att ignorera de dåliga sakerna och gå vidare. 

Man ska inte bygga upp sin lycka på fel saker här i livet heller. Inte runt saker som kan försvinna som Dalai Lama sa.

Men märkliga individer blir ”deppiga” för att deras föräldrar skäller på den för att de är slarviga med skolan städar, rummet för sällan och aldrig hjälper till hemma. Sen finns det deppiga som är deppiga för att de inte har några föräldrar som kan skälla på dem för att föräldrarna blivit mördade av en korrupt regering och barnen utslängda på gatan.

Det har blivit lite av en image idag att har ett liten deppig fras på sin msn efter sitt nick och en bild på en uppskärd handled. Dessa personer borde skaffa sig ett liv.

”Skaffa ett liv” är en fras man skulle vilja säga till alla dessa wannabe deprimerade. Fast gör man det skulle man bli idiot förklarad och folk skulle anse mig som känslokall. Men dessa personer jag menar är inte deppiga utan bara ute efter uppmärksamhet på fel sätt. De suger ut all possitiv energi ur sina bekantskapskretsar och internet forum. Det gör alla trötta och man struntar snart i att prata med dem. Det innebär att de som verkligen mår dåligt inte får den hjälp de behöver eftersom att alla utgår från att det bara är en ny image de lagt upp med. Man vet helt enkelt inte vilka man ska lägga ner någon energi på. Det kan bli ganska ödesdigert. Det kan blir som jag skrev i min tanke ”det är inne att ta sitt liv”…

 

https://frillo.wordpress.com/2008/12/15/det-ar-inne-att-ta-sitt-liv/

kommentarer
  1. Trezker skriver:

    Om jag förstått rätt talar du om en personlighetstyp vi kallar Emo.

    Apropå ”get a life” så tycker jag det är rätt dumt att säga till folk annat än på skämt. Det funkar alldeles utmärkt att använda när man ser någon som verkar ha alldeles för mycket fritid.

    Däremot funkar det inte alls på en person som är deppig. Om dom visste hur man skaffar sig ett liv skulle dom ju inte vara deppiga, då skulle de vara i full färd med att starta företag och göra massa roliga saker.

    Alltså duger det inte att säga get a life, man måste förklara hur man gör. Men det är lättare sagt än gjort. Görs det ens någon forskning på det området?

  2. Frillo skriver:

    Trezker. Jag menar ju inte deprimerade personer utan de som gjort det till en grej för att få uppmärksamhet. Självklart kan man inte säga till en deprimerad att de ska skaffa sig ett liv. Men det kan man göra till dem som spelar deprimerade bara för att de behöver lite uppmärksamhet. Som jag skrev i min blogg ”det är inne att ta sitt liv” så är det ju inte lätt att veta när de är depp på riktigt eller bara låtsas. Typ någon bara vill ha en kram av dig för att de är kära i dig eller om de är deprimerade på riktigt

    För övrigt hjälper jag deprimerade personer nästan dagligen, mig ringer folk och gråter ut hos hela nätterna. Kan inte ens ha hem numret synligt på eniro längre. Fast jag gillar att kunna hjälpa till. Jag har fått riktigt många ”tighta” vänner genom att finnas tillhands i vått och torrt. Det är svårt att veta hur man ska göra när någon är depp för det blir olika från fall till fall.

  3. adam skriver:

    Tackar mannen det värmer.
    Jag är inne ofta på din med. Din nya känns jävligt proffsigt på nått sätt.

    Håller med om den där emo grejjen. Pinsamt de där.

    Föressten, angående vårat pyromanjippo så hoppade en anonym på mig igår.
    Läs själv på pyroman inlägget.

  4. suss skriver:

    Jag håller med frillo, vissa borde sluta att tycka synd om sig själva..om jag gör det så är det helt okej;-)

    Förresten fick klagomål på min blogg att jag hade skrivit ordet neger.. nu är vi där igen.. det var för fasiken en neger pojk jag skrev, skulle jag ha skrivit afrikan pojke? Hilfe…
    Ska du börja säga afrikanboll istället för negerboll??

  5. Frillo skriver:

    Det heter negerboll för fan. Skicka min blogg till personen och be han/henna ta den diskussionen med mig.

  6. adam skriver:

    håller med dig.
    Det är rädlsa grundar den där jävla anonymiteten

  7. kerstin skriver:

    Håller verkligen med dig. Finns så många, speciellt vid olika internet communities som skriver bloggar om hur de hatar sitt liv och skall ta livet av sig. Eller att de har ”försökt” ta livet av sig. Personligen tror jag inte att man kan ”försöka” ta livet av sig. Antingen gör man det eller inte. Visst man kan skära sig på armarna, man kan stå vid en pall och ska hoppa med repet runt halsen och ”oppps” ngn kom in. Men de vill nog inte dö på riktigt.. De vill antingen ha hjälp eller uppmärksamhet av olika anledningar.

    Om man verkligen vill dö, så kan man göra det hur lätt som helst.
    Jag hatar när folk skriver ”jag försökte ta livet av mig”, vadå ”försökte”. Misslyckade självmord är oftast inte ens riktiga försökta självmord. Tror jag iallafall.

    Alltså exempelvis min farsa, när han tog livet av sig, han sa inte till ngn att han skulle göra det. Han bara gjorde det.

    Så många av dessa som förvarnar om det, visst de kanske verkligen tänker göra det. Men de som ”försöker” ta livet av sig om och om igen, vill inte dö egentligen.

    Aja, kanske lite utanför ämnet, men nu när du skrev om deprimerade personer så kom jag in på självmord, och ditt inlägg om att det är inne att ta livet av sig.

    Men bra skrivet fan! =)

  8. Frillo skriver:

    Man kan ju misslyckas men de flesta över driver det känns det som. Man hör nästan att de tycker det är coolt att de ”försökt” ta livet av sig 2-3 ggr. De deprimerade jag känner som försökt (vissa lyckades tillslut) tyckte inte det var minsta coolt. Det är som sagt inne att ha försökt ta sitt liv men undrar hur många som verkligen försökt på riktigt.

    Men vissa försöker verkligen och misslyckas

    Jag har hört att en del som vill hoppa framför tex tunnelbanan hoppar någon sekund försent så de bara blir påkörda men inte av hjulen och överlever. Detta helt oplanerat.

    Och att väldigt många som försöker ta sitt liv med tabetter misslyckas. Tex paracetamol det räcker med 15-20 gram för att dö. Men grejen är den att det tar ca 10 timmar efter att man ätit dem innan de gjort tillräcklig skada så att man kommer dö. Då hinner de tänka mycket och folk hinner komma hem och se självmordsbrevet medans personen bara sover. Och det tar 1 veckan innan du slutligen dör. Och den veckan är inte rolig. Inte som i “Veronika bestämmer sig för att dö” precis. (som för övrig är en av mina favvo böcker) men så tog hon ju inte alvedon heller.

    När det gäller hängning så är inte det helt säkert sätt heller. Fel typ av snara och fel placering gör att en del kämpat för att komma loss i ca 10 minuter innan de verkligen dör. Medans en rätt gjort snara placerat rätt gör att du tappar medvetandet inom ca 10 sek. Tänker inte gå in på detaljer hur. Men blev ganska insatt i det när m.n bästa vän gick bort för snart 2 år sedan.

    Människokroppen är stark, det är svårare än de flesta tror att få den att sluta fungera. Därför misslyckas många pga av okunskap och att de inte tänker så stabilt de sista minuterna innan de skrider till verket. Utav dem som misslyckas det hela 15% som gör det igen och lyckas. Av de resterande 85% är det nog några som ångrat sig men de flesta kanske fick det de ville. Någon som lyssnar på dem.

  9. Trezker skriver:

    Heh, jag glömde behandla Emo gruppen, nämnde bara namnet på dom.
    Som sagt är det roligt at säga get a life till nördar, men deprimerade ska man hjälpa. Jag blev glad va att se att du är engagerad som stöd för de som är djupt nere i sinnets mörkare delar.

    Men Emogruppen då, jag tycker inte det är särskilt givande att säga get a life till dom heller. Dom tar det ju ”på allvar”, som en personlig attack. Det åstadkommer ingen positiv förändring och förstärker bara deras sjuka världssyn. De tycks leva i någon sorts modern pessimistisk idealism.

  10. jenny (granne) skriver:

    Du beskriver verkligen detta så himla klockrent, kan inte förstå varför folk tycker det e ”inne” med att vara deppig, men får ju skija på orden, depression e en grym grym sjukdom som medför andra problem o det e inget att sträva efter, Jag känner många tänker spec på en person som alltid ska va mer nere än alla andra o suger all energi ur en. ohh va irriterande!!
    Är man depremerad så måste man ta tag i det hur jobbigt det än är, hur apatisk man än är, för annars så orkar man inte, en ”normal” person som påstår sig vara deprimerad som orkar gå ut o gå, orkar festa, orkar va social har det bara som en ursäkt, men jag tror at själva ordet deppig har blivit en innegrej utan att folk verkligen tänker på själva innebörden av ordet.
    e du me va jag menar?

  11. jenny (granne) skriver:

    vill bara tillägga att jag kan stava, mitt tangentbord e inte som det ska!

  12. Frillo skriver:

    Jenny: Jag fattar vad du menar. Läs min blogg ”det är inne att ta sitt liv” den går i samma anda. =)

  13. Jenny skriver:

    Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Idag är det ”inne” att vara ”deprimerad” och det är pinsamt! Det är faktiskt ganska allvarligt att vara deprimerad (diagnostiserad depression), så det är inget ord eller begrepp som borde missbrukas så som det faktiskt gör idag.

Kommentera

