Skräpmat och horor

Publicerat: 02 januari 2009 i Frillosofier, Mat, Resor
Etiketter:, , , , , , ,

Man blir lite trött på att folk klagar på pizza ibland. Pizza är inte onyttigt. Man väljer själv vad man vill ha på och hela kostcirkeln får plats. Sen är det upp till var och en att beställa den nyttig eller onyttig. Sen tror jag inte att det är så jävla onyttigt med fett som alla tjatar om i tidningar. Ena dagen är det fett som är farligt, nästa dag socker och sen salt osv osv. Socker var roten till allt ont i flera år och sedan visar studier att socker inte alls är så farligt. Det samma gäller fett. 

Nu går man viss ner mer i vikt om man äter riktig grädde och inte någon fettsnål variant. Hmm skumt. Såg på tv’n att livsmedels bolagen tjänar pengar på att få oss att tro att vissa ämnen är skadliga för då kan de sälja fettfria och sockerfria produkter dyrare än vanligt. Fast de är billigare att tillverka än vanlig produkter.

Jag var på föreläsning om kosttillskott en gång. Enligt deras uppfattning om vad som är viktigt för kroppen så skulle jag varit död för länge sedan. Likaså att man blir i tutad från dagis att man måste äta grönsaker, grönsaker är jätte viktigt och jätte nyttigt. Visst är det nyttigt men hur viktigt är det att ha halva tallriken med sallad? Hur mycket får man i sig när man bara äter potatis, sås och kött? Tror nog inte man skulle få skörbjugg om man levde på det. Man skulle nog kunna leva ett långt liv på det. Men visst kanske man mår lite bättre av att äta mer grönsaker men hur mycket bättre? Så att man känner skillnaden eller går det bara mäta fram? Men varför denna hysteri om att man ska äta ditten och datten.

Hur många gånger har man inte hört ”vet du hur många sockerbitar det är i den coca colan du dricker?” Nej det vet jag inte och jag bryr mig inte ett dugg om det. Det är förvånande att folk lär sig det men inte vad det innebär att dricka 30 sockerbitar om dagen. Nästa gång någon påpekar det för er fråga då vad som är problemet med att dricka socker. Be gärna om källreferenser också så att du kan motbevisa dem sen.

Nu innehåller ju inte pizza socker utan fett. Fett är nyttigt enligt mig. Kroppen behöver mycket fett. Det är naturligt att ha ett fettlager. Sen är ju ett förstort fettlager givetvis farligt. Men om man  håller nere fettlagret med hjälp av motion är man rätt ute. Att hålla nere det med bantning är både fel och dumt. Man ska motionera för att bränna fett. Mycket muskler är som att ha en stor motor i en bil. Det innebär att det går åt mycket bränsle (fett). Sen ökar konditionen och man håller högre tempo i vardagen och förbränner på så sätt mer fett bara genom att leva normalt.

frillo-203

Ät och må bra heter det ju. Genom att äta fett så mår man bra för fet ”onyttig” mat är godare och man njuter av måltiden mer. Sen tvingas man motionera för att hålla sig i form. Alltså borde ju de som äter fett leva längre en de som äter kalorisnål mat och inte motionerar lika mycket istället. Det är klart att de som säljer böcker med bantningstips är glada att folk gör så men de är inte ute efter folks bästa utan för att tjäna pengar. Lika så tidningar som säljer söndagsbilagor om olika bantningsdieter.

Fattar inte att folk går på det. En del står där feta och uppgivna att de inte lyckas gå ner i vikt fast det testat alla olika sorters bantningsmetoder. Nu är det bara fetsugning som sista utväg eller att operera magsäcken tror de. Hur jävla dum får man vara? Man behöver ju inte vara einstein för att räkna ut att hela grejen är att göra sig av med mer energi än man stoppar i sig. Dessa personer är lika styrda av fysikenslagar som alla andra. Ut och rör på er för fan.

Denna bloggen handlar naturligvis inte om att det är fel att vara tjock. Eller jo. Tjock är fel att vara men mullig är inte fel så länge men trivs och mår bra och inte klagar. Mulliga tjejer kan vara mysigt. Det jag vill säga med denna bloggen är att man ska sluta predika massa om kostvanor. Ät vad fan ni vill men rör på er därefter är vad som gäller.

Som min vän Schander tex (läs JKPGs Marcus Schenkenberg) Jag har bloggat om honom förr pga att han har en grymt bra blogg 

http://schander.wordpress.com/

Han skrev igår att han stack till gymmet för att sen köpa pizza. Idiotiskt tänker många. Smart tänker jag. Tränar man kan man äta feta pizzor utan problem. Kroppen är mitt uppe i fettförbränningen direkt efter gymmet. Det är mer idiotiskt att äta pizza utan att gå på gym enligt mig. 

Jag har hört att det är farligare att inte motionera alls än att ta en cigg då och då. Det tror jag med. Man kan bli över 80 fast man röker. Fast frågan är om man kan bli över 80 om man inte motionerat i sin ungdom.

Jag älskar skräpmat. Jag älskar all mat. Men det finns en viss charm i skräpmat. Jönköpings pizzor och kebabrullar är inte skräpmat enligt mig. Bara för dem som inte tränar. Rönnbär smakar surt sa räven. För de som tränar kan äta feta kebabrullar utan att må dåligt. En intressant sak är att alla som åker till Thailand går ner i vikt. Jag gick upp i vikt båda gångerna. Jag äter så mycket mat hela tiden. Både thaimat och snabbmat och tränar inget.

frillo-125

Denna bilden är tagen på Koh Samui där jag en dag åkte iväg på en utflykt som innehöll följande. Jeep safari, snorkling, bad, Vandring till buddhas magic garden. långtailbåt, elefantridning, elefant uppvisning, thaimiddag (som var helt underbart god) Kommer inte ihåg allt men det var ett paket med 9 olika saker på en dag. Sådana saker är roligt. Då har man gjort allt som folk förväntar sig att man ska göra på sin thai semester och kan lämna kameran hemma resterande veckor. Allt på en dag. Fast det var lite mer klass på utflykterna i thailand än på andra turist ställen man varit på. Och kostade knappt 200 SEK 930baht tror jag det var.

Koh Samui är ju en turisthåla likt Phuket oavsett vad folk säger till er. En semester ort där jag stannade i 1 vecka och hälsade på några vänner som både där innan jag backpackade iväg. Maten var bra och utflykten var kul men skulle aldrig göra det igen. Festade ganska mycket på Koh Samui, sen festade jag inte alls mycket efter det. Men nu har man ju varit där och gjort allt från att bli jagad av ormar till att peta på horor med långa pinnar. Eller hur var det nu igen? Det är så lätt att blanda ihop allt när man är full på ett charterparadis som Koh Samui.

Men tänk på en sak på semestern om ni ska gå och smådricka öl hela dagarna. När man har alkohol i kroppen så slutar levern som är kroppen största fettförbrännade organ att bränna fett och använder alkoholen som energikälla istället. Så drick vatten till maten på dagen och festa på kvällen istället.

kommentarer
  1. fanny skriver:

    hmm trodde att jag var den smarta i familjen!?! har faktiskt aldrig gått ner så snabbt i vikt som den perioden som jag blev singel och levde på en kebabtallrik om dan.haha jag gjorde inget annat än sprang efter killar (läs:motion) nåt som jag därimot har fått nys på är hur mycket hormoner och psyket påverkar vikten. det är något jag tror stenhårt på. lycklig=smal olycklig=tjock.. det borde du läsa om..
    hoppas det nya året blir bättre än förra
    kramen

  2. Frillo skriver:

    Alla sätt är bra utom de dåliga. Det är med att gå upp och ner i vikt pga av psyke är nog lite från person till person, Eller t o m skillnad mellan killar och tjejer. Tjejer tröst äter. Killar äter när de mår bra tror jag. Fast sen finns det ju tjejer som tappar aptiten när de är ledsna precis som killar.

  3. kerstin skriver:

    Jag lever på chips, läsk och mikromat! =D

  4. kerstin skriver:

    aaaaah jag älskar den rätten!!! Vi borde ha middag ihop och käka det =D

  5. suss skriver:

    Vi åkte skridskor på åsasjön, jätte mysigt var det men svinkallt.

    Jag o Abbe pratade om detta med vikt idag.. Vi fattar inte att folk går på en massa dieter.. man blir vad man äter om man inte motionerar.. vill man gå ner i vikt så är det enda att röra på sig sen kan man proppa i sig lagom mängd mat..men jag syndar alldeles för mycket men är nöjd ändå=)

  6. suss skriver:

    vilken trevlig blogg din vän schander har, den måste jag ju följa=)

  7. Tigi skriver:

    LCHF (low carb high fat) är ju den senaste bantningsmetoden, om fett vore farligt så undrar jag i mitt stilla sinne hur i hela friden det kan ha blivit så stort att läkare och forskare engagerar sig i det världen över. Sen är det väl förstås skillnad på fett och fett.😉 Samma sak med kolhydrater, det finns bra och dåliga🙂 det är kombon av dåligt fett och dåliga kolhydrater som gör folk feta och sjuka.

    http://kolhydrater.ifokus.se/

  8. Frillo skriver:

    Jag hävdar att det är bristen på motion som gör folk feta och lata🙂

  9. per skriver:

    hejsan blatte jag vill ha horer !!

Kommentera

