En bättre människa

Publicerat: 15 december 2008 i Frillosofier, Gamla favoriter
Etiketter:, , , ,

För ett tag sedan beslöt jag mig för att försöka bli en bättre människa. Jag har nog alltid varit en ganska snäll person, tror jag iallafall. Men ibland så är jag nog inte tillräckligt snäll. Ibland gör jag inte mitt bästa helt enkelt. Jag vill vara ett mirakel varje dag sa en vän till mig. Det är en fin tanke. Det blir man t ex när man hjälper någon som gett upp allt hopp, i stora som små situationer. 

Fånga dagen – carpe diem är nog en av världens mest slitna klyschor men det är ju faktiskt viktigt att göra det. Lev nu, lita inte morgondagen. Börja nu inte sen. ”I know we could live tomorrow But I don’t think we should wait” sjöng ju Laleh

Att vara snäll mot andra är enligt mig det viktigaste. Oavsett hur den andra personen är mot mig. Är man tillräckligt snäll länge nog så kommer folk att se det och behandla mig snällt tillbaks. När folk är snälla mot mig så är det lättare för mig att vara snäll mot andra, och jag känner att jag ska börja sprida snällhet och glädje runt mig. För i slut ändan kommer det göra mig lyckligare.

Jag hyser stor respekt för personer som kan vara snäll mot folk som är dumma tillbaks. Sådan vill jag bli. Dalai Lama sa något i stil med ”älska dem som behandlar dig dåligt, för det är de som låter dig träna på att vara ödmjuk”.
Ibland när folk gjort något dumt mot mig och behandlat mig orättvist utan anledning så brukar jag tänka att det är JAG som misslyckats. Jag har helt enkelt misslyckats med att vara tillräckligt snäll för att människan ska behandla mig med respekt och vara snäll mot mig och vara min vän.

En kedja är ju inte starkare än sin svagaste länk heter det ju. Det är samma med oss människor. Man ska inte titta på alla snälla saker man gör och sedan tycka man är en snäll person. Man ska titta på alla osnälla saker man gör och se sig som den personen. Annars kan vi aldrig bli bättre. En gång frågade en vän mig om jag rökte. Nej svarade jag. Jag röker knappt alldrig. tar någon cigg i månaden bara svarade jag. Då röker du visst sa han. Det är bara att det går lång tid mellan ciggaretterna. Det är samma med att vara en snäll person. Vi är inte snälla om vi inte behandlar alla snällt. Antingen är man snäll eller inte. Det är inte bara när det passar mig.

Jag ser hur glad jag kan göra personer bara genom att finnas för dem. Att spontant hälsa på sin mamma med lite mat och en liten present kan göra henne så glad att hon börjar gråta har jag fått erfara. Att hjälpa någon med en resa till en person som hon inte kunnat hälsa på annars förgyller hennes dag. Eller ställa upp och köra bil när en vän missat bussen till något viktigt. Man märker direkt att de blir jätte glada. Då blir jag glad. Jag lägger mig på kvällen med ett leende på läpparna.

Jag ska bli en bättre människa, kanske är det själviskt att vara det för att bli behandlad snällt tillbaka, men vem bryr sig. Man sprider ju fortfarande glädje runt omkring sig i samhället. Och kanske får man med sig någon mer som har samma mål. Ett mål att göra alla glada och 
Fånga dagen.

Kommentera

