Alkohol och bilkörning

Publicerat: 15 december 2008 i Frillosofier

Man blir förvånad hur av hur många av mina ”vänner” som antingen kör fulla eller som ”accepterar” att andra gör det. De åker t o m med i bilen ibland. Det är dåligt tycker jag. Personligen har jag en nolltolerans när det gäller alkohol och bilkörning. Det tyder på en kraftig omognad och total avsaknad av ansvars och säkerhetstänkade om man kör eller låter någon köra full. Skillnaden mellan de båda är hårfin. Att den som kör rattonykter är omogen, självisk och oansvarig håller nog alla med om. Men få har nog tänkt på att den som ser detta och tillåter det är likadan. Båda begår ju en kriminell handling, de fulla kör ju och den andra låter det hända. Man är skyldig att ringa in och anmäla misstänkt rattfylla till polisen omedelbart om man inte kunnat eller vågat förhindra det själv.

Man gör ju den rattonyktre en tjänst. Annars kanske han vaknar upp i en cell misstänkt för vållande till annans död. Du gör ju även dig själv en tjänst för du slipper bli inblandad i det hela genom att du låtit bli att förhindra det. En alkokontrol är faktiskt inte det värsta en rattonykter kan råka ut för. Skillnaden på den som kör onykter och den som låter det hända är att den ena är full men den andra är ibland otroligt nog helt nykter och struntar ändå i farorna. Det är minst lika sjukt. Nästa gång kan det vara jag eller någon i min familj eller en nära vän som stryker med. Undrar vad de skulle tänka då. Allt de hade behövt göra var ju att säga nej till den som vill köra och att hota med att ringa polisen.

Det är ju som sagt en kriminell handling och jag personligen umgås inte med kriminella. Iallafall inte i de fall de utgör en fara för allmänheten. Det handlar om respekt. Respekt till sig själv och sina vänner och respekt till samhället. Den som kör full ska respektera att du säger ifrån annars är han ändå ingen vän och ska du behöver du ju inte tänka att du sätter dit en vän. Hur ska jag och samhället kunna visa er respekt om ni inte visar oss respekt? Att köra full är som att ha en tickande bomb i knät. Sannorlikheten att det smäller och att man blir skadad och oskyldiga dör är ju mycket stor. Det finns alldeles för många tickande bomber i trafiken idag.

Gör de rattonyktra en tjänst. Anmäl dem så de kan vakna upp i en fyllecell med en böteslapp och kanske ett mindre fängelsestraff istället för att långt fängelsestraff och någons liv på sitt samvete. Gör mig en tjänt och anmäl innan jag eller någon i min omgiving drabbas av dem. Gör dig själv en tjänst och åk inte med och riskera ditt liv du med. Varför skulle jag vara vän med någon som spelar ryskroulett? Gör dig själv en tjänst och välj sida. Rättvisans och trygghetens sida eller de kriminellas och respektlösas sida. Den dagen de kör ihjäl någon så¨kanske de tar sitt liv. Du som kunde ha hindrat det blir då skyldig till bådas liv pga att du inte stoppade eller anmälde fyllekörningen. 

Jag vet att några av er kommer känna sig väldigt träffade av denna bloggen och till er vill jag bara säga att det är det som är syftet med denna bloggen. VIll ni bli respekterade av mig så är mina reglar mycket enkla. Nolltolerans vid alkohol och bilkörning för nästa gång är det kanske jag som står och väntar på bussen när idioten tappar kontrollen över bilen och kör rätt in i busskön. Kom ihåg att rattonykterhet är en tickande bomb och det är bara en tidsfråga innan det smäller.

Om ni visste om en tickade bomb i en mataffär som kan smälla och skada och döda flera oskyldiga skulle ni inte ringa polisen då?

Jag bara undrar…..

Kommentera

