Den enda sanna glädjen?

Hej på er små lingontroll =)

Nu var det dags för en blogg igen. Jag hinner inte blogga så mycket just nu pga studier. Jag funderar på att en gång om dagen de dagarna jag inte bloggar leta fram något tidigare inlägg och publisera. Ska skaka fram lite gästbloggare också.

Det har varit mycket snack om LM och MA. Det har dragit ganska många läsare till min blogg. Min partner in crime och vapendragare har ju flera gånger länkat till min blogg från sin blogg

 http://carstoned.blogg.se/

Jag och mina vänner är på LM sida såklart. Nu verkar jag ha funnit ytterligare en likasinnad. Men hon går in mycket mer på detaljer än vad jag gör. Hon förklarar vad som är fel och påvisar brister i MA jobb att samla fakta. Jag kommer aldrig orka sätta mig in i det hela lika djup som Ylva gör men är väldigt glad att hon gör det. Hennes blogg adress är:

http://blogg.aftonbladet.se/5290/

 

Jag håller mig till att skriva om att jag tycker diskussionen ”en sann historia” vs ” baserad på en sann historia” är töntig. Allt handlar ju om att Liza är kvinna, rik, och blond. Hon ska tryckas ner till varje pris verkar det som. Så som man alltid gjort med kvinnor i historien. Inte ska lilla Liza vara något undantag eller? Inte vill vi väl att kvinnor ska kunna få framgång? Och att ”Mia” faktiskt var utsatt för brott är ju inget att bry sig om. Lite ska de väl tåla. Plus att hon överdriver säkert också. Och Osama nekar ju. Då måste man ju tro på honom. Inte har väl han anledning att neka till något han gjort? En blondin som Liza har inget att säga till om heller. Blonda står längst ner på skalan. (Ja förutom svartskallar då, de verkar stå lägst på vissa av MA anhängares lista verkar det som på kommentarerna jag får.) Sen är hon ju rik också. Det ska vi helst ändra på. Det vet ju alla att rika är dumma i huvudet. Eller?

 

Liza är nu anmäld till KO

 http://www.resume.se/nyheter/2009/01/23/liza-marklund-anmals-till-/index.xml

Det var väl ganska väntat. Ska bli intressant att se vad som händer. Jag hoppas ju på att Liza klara sig så klart. Men det kanske inte är helt självklart. Man vet ju inte hur KO ser på det hela. Det kan ju vara falsk marknadsföring om man ska vara petig. Många filmer har underrubriker om att jorden ska gå under mm, ingen tror ju på dem. Men ”en sann historia” måste vara helt sann tycker vissa.

Det är ganska intressant att någon väljer att anmäla det. Har verkligen någon blivit så lurad att han promt måste anmäla det till KO. Men det finns ju folk till allt. Det står i instruktionen till min micro att man inte får värma frusna husdjur i den. Jag trodde det var skrivet för det amerikanska folket, för att de är kända för att stämma allt och alla hit och dit (lite fördomar skadar aldrig.) Men tänk så fel jag hade. Det verkar ju vara för alla tröga svenskar den texten var skriven. Står inte det så kanske Svensson i från Svedala värmer lilla fido i micron, i hopp om att få skadestånd alltså. För inte är Svensson så dum att han skulle grilla Fido i micron pga av han var puckad. Nej, men finns det chans att tjäna pengar så skulle ju vissa dräpa sin egen mor. Tyvärr.

Eller kan de vara så att killen som anmälde till KO är amerikan? Det kanske t o m är samma kille som stämde Mc donalds för att han brände sig på deras kaffe när det visade sig att kaffet var en grad för varmt. Till den killen skulle jag vilja säga att nybryggt kaffe gör alltid ont oavsett om det är 1 grad varmare än det ska vara vid servering. På samma sätt som oavsett om allt är sant i Liza’s böcker eller ej så är det faktiskt vardagen för många kvinnor som det skrivs om i dem. Förtryck som beskrivs i boken förekom för 25 år sedan. Det förekommer idag och kommer förekomma i morgon. Hur orkar folk bry sig om allt är helt sant eller inte? Spelar det någon roll?

Hur många filmer har man inte sett som man hela tiden trott man visste vad som höll på att hända, men sen sista scenen så fattade man att man hade noll koll. Man hade blivit grundlurad av filmskapare från början till slut och man älskade filmen. Faktum är att pga att man blivit så lurad så tycker man filmen var så bra. Då menar jag filmer som sjätte sinnet, the others, lucky number sleving och the game. Om någon lyckas skriva en så bra bok att man tror att allt är sant, den säljer som smör och har ett budskap som går ut till jätte många, är inte det då en bra sak? Sen om inte ett enda ord var sant borde inte det bara göra författaren till en mycket bra författare? Ska en enda mening göra att man helt plötsligt tycker en författare är kass? Det handlar om att vända kappan efter vinden. Idag är det inne att hata LM i morgon MA.

Jag har nog aldrig skrivit ett enda blogginlägg som är helt 100% sant. Jag ska nog göra en ny header till min blogg när jag har lite tid över som talar om att Frillo’s Värld bara är baserad på en riktig värld. Så slipper jag få sådana som MA efter mig. Jag är ung och halvafrikan, det är tillräckligt många (läs för många) 60+ tanter som springer efter mig. Jag är inte intresserad av varken MA eller de andra. Testa att åka till Gambia istället. Där finns ju helfabrikat att springa efter. Jag är bara halvfabrikat, eller en ”mixed kebab” som en försäljare skämtsamt kallade mig i turkiet. Jag är ju bara afrikan till utseendet och född och uppväxt i Sverige med min Svenska mamma. Jag har helt Svenskt tankesätt. Jag är en svensk svartskalle helt enkelt. Lika bra att förtydliga det också. För fatta vad hemskt att bli förförd av en 60+ tant som sedan stämmer mig pga att jag inte hade texten ”endast baserad på afrikanska gener.” tatuerad på kroppen.

Nu har Liza sagt att hon borde kallat boken ”baserad på en sann berättelse”. Jag håller med  henne där. Men jag tror inte det är någon skillnad när man står i bokhandeln och tittar på en bok man ska köpa om det står ”baserad på en sann historia” eller när det står ”en sann historia”. De som gillar att läsa ”sanna” böcker köper dem det står att de är baserade på sanna historier på. Så de hade köpt Liza’s bok iallafall. Men hade hon valt det andra alternativet hade hon sluppit en massa tjafs nu i efterhand.

Folk kommer alltig gilla att tjafsa. Folk gillar skadeglädje. De vill se Liza på sina bara knän i tårar säga förlåt om och om igen. Då mår de bra. Genom att se andra må dåligt så mår dessa människor bra, för de är så misslyckade i sina liv så de slutat att försöka bli lyckliga av att göra något själva. Då ser de till att andra inte lyckas så att de slipper påminnas om hur misslyckade de själva är. Jantelagen mina vänner. Tro inte att du är något för det sticker i dina misslyckade medmänniskors ögon.

Men nu har hon sagt att den titeln borde vara annorlunda. Vad jobbigt för MA det måste vara. Varför köpa hennes bok nu liksom. När Liza sagt att boken inte är helt sann så varför skulle man gå in i detalj och läsa om vad som inte är sant? Det räcker ju med att läsa lite bloggar här och där och följa nyheterna så får man ju reda på det iallafall. Så slipper folk riskera att bli  lurade av Monica också. För är det någon som tror på allt Monica skriver? Ja, iofs de som kände sig lurade av Liza är ju inte så smarta, de kommer ju bli grundlurade av Monica.

Frågan är om de kommer kunna med att erkänna om de blir lurade av Monica. De kommer bara sitta där vid fika bordet på sina jobb och säga. ”Nja, men den där Monica litade jag inte en sekund på” och surplar på sin kopp med selectas automat kaffe och hoppas att någon byter samtalsämne.

Men finns det något att diskutera längre när Liza sagt att den bara är baserad på en verklig historia? Den kan ju vara allt från 1-99% sann. Måste hon i detalj berätta om vad som är sant eller inte nu? Räcker det inte med att hon säger att det borde stå ”baserad på en verklig historia”. Monica’s anhängare vill väl njuta av lite skadeglädje och försöka tvinga fram ett förlåt. Hur intelligent är det. Ett förlåt ska komma naturligt och är inget som kan tvingas fram. Folk som tvingar fram förlåt är bara ute efter skadeglädje.

Skadeglädje är den enda sanna glädjen säger en del. De vet inte vad de pratar om. Det uttrycket säger mycket om dem som person. Skadeglädje är inte sann glädje. För enligt mig måste man vara olyckligt eller missnöjd för att njuta av den. Det är sann glädje när favorit hockeylaget vinner SM för första gången. T o m känslan att ha läst ut Brott och straff med Dostojevskij är mer glädje än skadeglädje. Eller känslan av att komma hem trött från jobbet och hitta en halv kebab i kylen från kvällen innan är  t o m äkta glädje som slår skadeglädje. Listan kan göras mega lång. Så de som säger så kan ju inte ha upplevt mycket i sina patetiska liv. När era barn kommer och frågar er om ni blev glada när de föddes. Svarar ni då, ”ja, men det var inget jämfört med skadeglädje, det är den enda sanna glädjen?” Ni som bara ville få ut sanningen och därför tjafsat om detta, har ni inte fått den nu? Om ni inte är ute efter skadeglädje vad är ni då ute efter?

Jag bara undrar

16 kommentarer

  1. Anonym sa,

    24 januari 2009 vid 01:15

    Det underbara vore ju om ALLA i sverige kunde läsa denna text! För då skulle dom bara vända kappan efter vinden som vände och plötsligt vara på Lizas sida igen :D

  2. Ia sa,

    24 januari 2009 vid 01:18

    Jag postade precis en kommentar men är osäker på om den kom med, jag glömde fylla i typ allt, men hursomhelst så skrev jag att jag tycker att det bästa vore om ALLA i sverige kunde läsa denna text, för då vänder dom bara kappan efter vinden igen och är plötsligt på Lizas sida igen. :D

  3. Ia sa,

    24 januari 2009 vid 01:19

    Ha nu ser jag ju att min första kommentar inte kom med, tur att jag skrev igen :)

  4. Ylva sa,

    24 januari 2009 vid 02:08

    Jag skrattar så jag får kramp i magen och tårarna rinner, du är helt underbar, vilka störtsköna inlägg, helt klart den bästa bloggen ever.

  5. Athena sa,

    24 januari 2009 vid 03:45

    Snälla skippa skitsnacket. Allt i boken känns extremt överdrivet. Om det är den fördomen du har att invandrare behandlar sina kvinnor är det väldigt synd om dig.

  6. Kari sa,

    24 januari 2009 vid 04:31

    Hahaha! Tur att det inte är magen jag opererat. För nu har jag skrattat så att mag-stygnen skulle ha sprätt iväg över hela rummet. Men nu var det bara axeln och den klarade sej.
    Tack för att du finns:)

  7. Trezker sa,

    24 januari 2009 vid 06:54

    Men, all glädje är ju skadeglädje i grunden. Det gäller bara att tolka talesättet på rätt sätt. Att vara glad över mat är glädje över att skada oskyldiga växter och djur till exempel. ;)

    Nej, skadeglädje är egentligen ingen glädje alls. Skadeglädje är bara den lättnad egot känner när man lyckats knåpa ihop ursäkter för sitt sorgliga liv. Med ett undantag, i dataspel finns riktig glädje i att göra skada, men det gäller bara för att man skadar fiktiva figurer. Det finns ingen glädje i att skada verkliga personer.

  8. Frillo sa,

    24 januari 2009 vid 11:31

    Athena:”Om det är den fördomen du har att invandrare behandlar sina kvinnor är det väldigt synd om dig.”

    Vart har jag skrivit om hur invandrare behandlar sina kvinnor. Menar du att jag tror att invandare behandlar sina kvinnor dåligt? Jag hade iofs räknat med att MA anhängare inte skulle förstå det de läser. Ta och läs mina inlägg igen så ska du se att jag inte tror att invandrare behandlar sina kvinnor dåligt. Du försöker bara göra det till en rasistisk grej och anklaga LM och hennes anhängare för att vara emot invandrare.

    Har du fler åsikter om mig var god och ta och skriv ner dem i ett block och skicka till någon av följade adresser.

    Stena Returpapper AB
    Bruksgatan 10
    24139 ESLÖV

    eller

    Svenska Returpapper AB
    Stenkvista Gustatvslund
    63349 ESKILSTUNA

    Notera att jag skickade 2 olika adresser för att vara övertydlig med mitt budskap, för att MA anhängare i mitt huvud inte är synonymt med skarpa sinnen. Men du har kanske skarpt sinne, du har kanske bara en bad brain day.

  9. Alex sa,

    24 januari 2009 vid 17:34

    Ha ha Returpapper! Du är ju mästare på att vända negativt till roligt. Fick faktiskt läsa personens kommentar två gånger, inna nag såg din, för att förstå vad tusan den menade. Är det någon som är icke-rassist så är det väl du?! I vilket fall tycker jag att det är slutdiskuterat om den här soppan nu. Ta och skriv om något roligare istället, för den här diskussionen lär du nog aldrig ”vinna”.

    Kan iallafall bekräfta fördomarna om amerikanerna. Ex: Duschen i gymet är alltid blockerad av en stor gul kon med texten ”Causion! Wet floor.”

    Men varför har du aldrig talat om att du anses attraktiv även hos gamligarna?? Det var väl det jag visste, ingen kan motstå den Frillosofiska charmen. ;)

  10. Carstoned sa,

    24 januari 2009 vid 18:00

    HAHAHAHAHAHA som jäkla bra!

    Har du märkt att inga av monicas flickvänner som kommenterar verkar ha egna bloggar, utan de är alltid anonyma.

    Fast, jag hade nog också varit anonym om jag var Monica antonssons deo.

  11. Frillo sa,

    24 januari 2009 vid 18:32

    carstoned: Jag har tänkt på det. Med tanke på hur gärna de ventilerar sina åsikter i andras bloggar så är det konstigt att de inte har egna. De vågar väl inte stå för vad de skriver, konflikt rädda helt enkelt. Eller så har alla som haft egna bloggar lagt ner dem för att de blir idiot förklarade och överbevisade hela tiden. Men det kan även vara så sorgligt att det är deras bristande intelligens som gjort att de inte vet hur man skaffar en egen blogg. Frågan är om de läser böcker överhuvudtaget. Det verkar inte så för de tror ju det är skillnad på om det står ”baserad på en sann historia” eller ”en sann historia” när man väljer böcker i bokhandeln.

    Det är lätt att vara häftig och cool när man är anonym.

  12. Frillo sa,

    24 januari 2009 vid 18:43

    alex: sanningen är den att det är nog snarare 50+ och det började redan när jag gick på dagis.

    Trezker: Jag är ingen spelfantast men var en jävel på red alert en gång i tiden. Jag håller med om att det är äkta glädje att gå in och jämna sin motståndares anläggning med marken och totalt krossa honom. Mycket bra exempel på att skadeglädje faktiskt kan vara glädje. Skillnaden är att man inte är glad för att den andra mår dåligt utan för att man varit smartare än sin motståndare.

  13. grislon sa,

    25 januari 2009 vid 03:32

    Hej Frillo,

    Jag ser att du inte tror på anonymitet här på nätet. Bra så. Vad heter du på riktigt? var bor du? Skriv gärna också ditt nummer så man kan ringa. Även signaturen Carstoned går gärna ut med sina privata uppgifter enligt egen uppgift. Monica A är inte anonym – hon står för sina ord.

  14. Frillo sa,

    25 januari 2009 vid 13:17

    Grislon: Jag har lagt upp namn och tillräckligt med info om mig om man läser igenom min blogg, så man båda kan få tag i adress, telefonnummer och epost adresser, vad jag har för hund. civilstånd, utbildning, yrke mm mm framgår. Allt handlar om att orka läsa det jag skrivit. Förbannade personer som tänker skriva dumma eller elaka saker orkar ofta inte läsa igenom bloggen. Så därför är det smart att inte ha det lätt åtkomligt. Men jag har heller inte medvetet försökt att dölja något.

    Jag vet allvarligt talat inte om Monica har sitt telefonnummer och hemadress på sin blogg. Har hon det? Jag lägger inte upp nummer och adress i min blogg för jag vill inte göra det för lätt att nå mig. Men man behöver inte vara Einstein för att hitta de uppgifterna. Du som inte ens vet mitt namn kan inte direkt gjort en djupdykning i min blogg.

    Det jag och Carstoned menar är om du läser igenom kommentarerna är att de inte har bloggar. Men som jag sagt tidigare verkar MA’s anhängare inte vara de smartaste individerna i samhället så att de fattar det. Det förstår inte vad de läser. Läs i genom kommentarerna igen och börja tänka lite innan du svarar. All tid vid bloggen går snart åt till att förklara det man skrivit. Men det är märkligt att de som är på min sida verkar fatta det jag skriver. Jag tror att MA anhängarna inte har några argument och då är det sådana aktioner man får ta till. Låtsa att man inte fattar, bygga upp en halmgubbe med nonsens och offtopic material som man sedan attackerar. Kommentarerna handlar om att INGEN som kommenterar elakt verkar ha en egen blogg. Försök att se kärnan i det jag skriver istället för att försöka läsa mellan raderna och vrida och vända på orden jag sagt får att på det sättet kunna attackera.

    Du förstår mycket väl vad jag menade i min kommentar om att de är anonyma. Spela inte så jälva dum. Skulle ingen av de som kommenterar ha blogg? Jag tror personligen inte så är fallet. Jag tror de har bloggar men inte vill/vågar ha en sådan diskussion på sin blogg. Men de diskuterar så gärna på andras. Jag har en blogg där jag har skrivit mitt namn, lagt upp bilder på mig. Skrivit om mina hobbies. Vilka föreningar jag är med i. Jag nog skrivit om allt. Jag har skrivit vilket område jag bor i mm mm. Vill du få tag på adresss och nummer. Använd Eniro. Jag anser mig inte vara anonym. Om din tolkning är att jag är anonym så säger du bara det för att spela dum, så jävla puckad kan man ju inte vara på riktigt.

    Jag kommer inte fortsätta diskutera anonymitet med det för det kommer bara bli en lek med ord.

    Jag bloggar om att jag tycker ”baserad på en sann historia” vs ”en sann historia” är en töntig diskussion. MA anhängare verkar inte fatta det. De kommenterar alla annat än just det. Inte konstigt att de känner sig lurade av LM när deras läsförståelse ligger på en sådan låg nivå.

    ca 50% är ju på MA sida. Ett litet litet fåtal av dem har kommenterat min blogg. En vild gissning är att det inte är den mest skarpsinnade delen av hennes anhängare som kommenterar. Tror nog MA’s anhängare tycker att vissa av deras anhängarna bara sabbar mer för sig och MA anhängarna genom sina blogg kommentarer än de gör nytta.

    Undrar vem som blir nästa pucko att försöka attackera mig med offtopic material när jag bett om att kommentera det jag skriver om, dvs ”baserad på en sann historia” vs ”en sann historia” är en töntig diskussion. Det är kärnan, inte att jag är en svartskalle. Men har man inga argument är det ju sådana aktioner man får ta till.

  15. Ylva sa,

    25 januari 2009 vid 14:35

    Antonsson kräver inne på sin blogg att Marklunds böcker ska brännas och förstöras och inte få säljas längre, Antonsson vill skrota yttrandefriheten.

    Det du, snart får vi munkavle hela bunten.

    Man undrar om allt står rätt till i huvudet på Antonsson och drevet.

  16. Ylva sa,

    25 januari 2009 vid 19:42

    Här kan du läsa mer.
    http://www.aftonbladet.se/debatt/article215501.ab
    Mvh Ylva


Kommentera